Hur ska man gå tillväga om hyresgästen inte betalar hyran?

Jag ska hyra ut min lägenhet i andra hand (bostadsrätt). Har ett påskrivet kontrakt med hyresgästerna som skulle flyttat in 25/6, detta har dem inte gjort då dem inte går att få tag på, har försökt på alla sätt jag har tillgång till, dvs. Samtal, sms och mail samt även facebookchatt, utan resultat. Dem har inte betalat någon hyra. Min fråga är om jag ändå måste skicka en skriftlig uppsägning till dem eller hur jag ska gå till väga? Och är det isåfall 3 månaders uppsägningstid som gäller trots att dem inte betalat hyra eller hört av sig? Har jag någon möjlighet att kräva pengar av dem då dem skrivit på avtalet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur du ska gå tillväga då du avtalat om att hyra ut din bostadsrätt i andra hand, men då hyresgästerna varken svarar eller betalar hyran. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av lag om uthyrning av egen bostad samt 12 kap. jordabalken (JB).

Regler kring uppsägning

Uppsägningstiden vid uthyrning av egen bostad är tre månader om inte annat har avtalats (3 § lag om uthyrning av egen bostad). En uppsägning ska vara skriftlig, och delges hyresgästen skriftligen, om hyresförhållandet har varat under mer än tre månader (12 kap. 8 § JB).

Om en hyresgäst inte har betalat hyran går det att säga upp avtalet att upphöra i förtid. Hyresgästen ska då ha dröjt med att betala hyran med mer än en vecka efter förfallodagen (12 kap. 42 § 1 st. JB). Uppsägningstiden på tre månader behöver då inte beaktas. Om rättelse görs innan hyresvärden har sagt upp avtalet kan hyresgästen dock inte skiljas från lägenheten (12 kap. 43 § JB). Socialnämnden ska även informeras om uppsägningen. Då hyresavtalet har sagts upp har hyresgästen rätt till 3 veckors "uppsägningstid" från dagen hyresvärden har meddelat om uppsägningen samt då hyresvärden har kontaktat socialnämnden (12 kap. 44 § JB). Om hyresgästen erlägger betalning inom dessa veckor har personen därför rätt att bo kvar.

Att driva in en skuld

För att driva in skulden, det vill säga hyresbetalningarna som du skulle ha fått, går det att vända sig till Kronofogden för att ansöka om betalningsföreläggande och därigenom få skulden fastställd och indriven. Det går även att väcka talan i domstol. Detta ska göras inom två år (12 kap. 61 § JB).

Sammanfattningsvis är uppsägningstiden från hyresvärdens sida vid uthyrning av bostadsrätt i andrahand normalt tre månader. Då hyresförhållandet inte har varat i mer än tre månader i följd finns inget krav på att den ska vara skriftlig. Om en hyresgäst dröjer med att betala hyran, vilket är ett avtalsbrott, är hyrevärden berättigad att säga upp avtalet så att det upphör i förtid. För att driva in betalningen går det då att vända sig till Kronofogden, eller i andra hand väcka talan i domstol.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare