Hur ska man dela på en bil som sambor?

Hej lawline.

Jag och min sambo har separerat och äger en bil tillsammans som vi nu ska se vem

Som har rätt till vad.

Bilen köptes för 352,000kr och hon betalade 195,000 kontant. Jag tog ett lån på 157,000kr som jag har betalat av 48,512kr från. Bilens värde idag är 240,000kr.

Hur mycket har jag rätt till?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambor och deras bodelning finner man i Sambolagen (SamboL).

Grundläggande förutsättningar

När sambor gör bodelning ska bara en eventuell bostad och allt bohag ingå, även lån. Bil är inte bohag och ert samboförhållande påverkar inte hur fördelningen av bilen ska gå till (3 + 4 §§ SamboL).

Lånet

Att du har en skuld påverkar inte delningen av bilen, det som är centralt är vad du betalade, inte om dessa pengarna är lånade eller inte. Ditt lån ska alltså inte delas eller något liknande utan finns kvar precis som innan efter att delningen är gjord.

Delningen av bilen

Bilens värde ska delas mellan er i proportion till hur stor del ni var och en äger av den. Det som ska avgöras är alltså hur stor del av bilen ni äger var. Då utgår man alltid från vad som bestämdes vid köpet. Det är inte ovanligt att men delar äganderätten lika vid inköp även om man inte betalar exakt lika mycket. Ett annat sätt att se ägandefördelningen på är att se den i direkt proportion till hur mycket ni betalade. I ditt fall skulle det vara 157 000 / 352 000 = 0,446… vilket är ungefär 44,6% och motsvara då ca 107040 kr om bilens värde är 240 000 kr. Om ni bestämt någon annan fördelning vid köpet är det den som gäller istället.

Att köpa ut någon är som vilket annat köp som helst, vilket innebär att ni själva kan komma överens om vilket pris ni vill. Om ni inte kommer ihåg om ni bestämde hur mycket var och en äger av bilen kan ni alltså komma överens om ett pris att köpa ut dig för nu istället.

Slutsats

Du ska bli utköpt för din andel i bilen men eftersom jag inte vet vilka förutsättningar som fanns vi köpet kan jag inte avgöra hur stor den delen är. Ni får därför använda vad jag skrivit ovan som riktlinjer när ni bestämmer er fr hur mycket du ska köpas ut för

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare