Hur ska jag och min särbo göra för att äga en husvagn tillsammans?

Jag har köpt tillsammans med min särbo en husvagn.

Jag betalade hela summan kontant men han har skuld som han betalar till mig månadsvis men ,, han står som ägare.

Hur skriver man kontrakt mellan oss?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till lag om samäganderätt (SamägL) och lag om skuldebrev (SkbrL).

Att äga husvagnen tillsammans

Om man samäger egendom, så som du och din särbo nu samäger husvagnen, kan det vara en bra idé att upprätta ett samägandeavtal. Huvudregeln är att samägarna äger lika stor del i egendomen, men om ni vill att det ska vara på annat sätt kan ni ange det i ert avtal (1 § SamägL). Ni kan i avtalet också komma överens om hur förvaltningen av husvagnen ska ske och hur beslut om detta ska fattas. Huvudregeln är att alla samägare ska vara överens, men ni kan också avtala om annat om ni vill det (2 § SamägL). Om ni inte skulle kunna komma överens kan en av samägarna begära att en god man tar över förvaltningen (3 § SamägL).

Mitt tips till er är alltså att ni upprättar ett samägandeavtal, där ni anger allt ni kommer överens om kring husvagnen och hur den ska skötas. Det finns inga formkrav för exakt hur ett sådant avtal ska se ut, men en bra utgångspunkt är att det ska vara skriftligt, det ska tydligt framgå vilken egendom det gäller och vad syftet med avtalet är. Ni behöver också båda två ange era personuppgifter och skriva under avtalet.

Din särbos skuld till dig

Om ni vill ha ett avtal för att reglera din särbos skuld till dig och hur denna ska betalas kan ni upprätta ett skuldebrev. Det bästa i er situation är nog ett så kallat enkelt skuldebrev, vilket innebär att det är utställt till en viss person och därmed är svårt att överlåta till någon annan (26 § SkbrL). I skuldebrevet ska ni ange att ni är parterna, den totala skulden, eventuell ränta som din särbo ska betala, under hur lång tid skulden ska betalas av samt hur ofta och hur mycket han ska betala. Både du och din särbo ska skriva under skuldebrevet.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare