FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/05/2019

Hur ska jag och min sambo göra med vårt bolån när vi separerar?

Hej! Jag ska köpa ut min sambo, vi äger nu en bostadsrätt som vi köpte för 2 100 000:-

Marknadsvärde nu är 2 150 000:-

Renoveringskostnader ca 100 000:-

Vi gick in med kontantinsats 50/50 med totalt 315 000:-

Vi har kvar i lån 1 630 000:-

Hur mycket ska jag betala min sambo för att köpa ut, ta över hennes del av lånet?

Ska hon öven stå för halva mäklarrvodet fast jag bor kvar?

Tack på förhand för uträkningen.

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är egentligen ganska enkelt. Eftersom det inte finns några regler som bestämmer hur två samägare av en bostadsrätt ska dela upp denna sinsemellan, så är det helt och hållet upp till er själva att bestämma detta.

Nedan är ett exempel på hur ni kan göra:

Vanligt är ju att den kvarboende sambon tar över lånet i sin helhet (såvida detta godkänns av banken) och ersätter den flyttande sambon med hälften av värdet. Detta sker oftast genom att den kvarboende sambon tar över den flyttandes del av lånet och även ersätter denne upp till hälften av bostadsrättens värde. Om bostadsrätten i dagsläget är värd 2.150.000 så ska din sambos lån på hälften av 1.630.000 kr (= 815.000) flyttas över till dig. Jag förutsätter att ni har amorterat någorlunda lika mycket på lånet. Från 815.000 upp till 1.075.000 (som är hälften av bostadsrättens värde idag, enligt dina siffror) är det sedan 260.000 kr. Detta är vad du ska ersätta din sambo om ni vill dela rakt av.

Om renoveringen innebar att lägenheten är i bättre skick nu än när ni köpte den (vilket vanligtvis är fallet vid renoveringar) så ska även hälften av detta belopp betalas till din fru. Detta eftersom du i så fall kommer att få göra "skatteavdrag" (det är egentligen inte ett avdrag, men det får samma effekter som ett avdrag) för detta när du i framtiden säljer bostadsrätten. Ytterligare 50.000 kr ska alltså läggas till beloppet, som då slutligen landar på 310.000 kr.

Med "renoveringsavdraget" inräknat hade ni i dagsläget inte gjort någon vinst om ni sålde bostadsrätten, så någon latent kapitalvinstskatt behöver ni inte räkna med i ersättningen.

Detta är, återigen, bara om ni vill dela upp det jämnt mellan er. Det är helt upp till er själva hur ni gör.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare