Hur ska jag och min blivande sambo dela upp boendekostnader?

Hej!

Jag har en bostadsrätt och vi planerar att min pojkvänn ska flytta in hos mig och jag har lite funderingar på vad han ska betala i hyra. Jag vill att lägenheten fortfarande ska tillhöra mig om ev. seperation skulle ske.

I nuläget ser kostnaderns ut ungefär så här:

Amortering (x)

Ränta på lånet ca 2000kr

Hyra 2000kr

Övriga kostnader el, internet osv. ca 1000kr

Jag vet att han inte ska betala amortering. Men ska han betala halva räntan?

Mina altenativ på hyra till honom är:

1. Han betalar halva hyran och halva övriga kostnader. 1500kr

2. Han betalar halva hyran, halva räntan och halva övriga kostnader. 2500kr

3. Han betalar halva hyran och halva övriga kostnader + "slitage" kostnader (500). 2000kr

Min pojkvänn känner att han inte vill betala av saker som han inte ska betala av.vilket jag tycker är rätt. Medan jag upplever att ett boende för 1500 kr är väldigt billigt. Och de va då jag kom på Alternativ 3 som jag själv inser inte har någon bra argument för.

Hur ska man tänka? Ska jag tänka helt annorlunda eller vilket altenativ är korrekt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till hur man ska dela upp bostadskostnader som sambos finns det inte några direkta lagar som reglerar situationen.

Jag tolkar det som att du ägde bostadsrätten innan ni bestämde er för att flytta ihop. Det innebär att din lägenhet inte är samboegendom så lägenheten kommer fortsätta att tillhöra dig om en eventuell separation skulle ske. (3 § sambolagen) Din sambo skulle alltså inte ha rätt till halva värdet om ni separerade. Det är bara sånt ni köper för gemensam användning och till det gemensamma hemmet som blir samboegendom och ska delas lika vid en eventuell separation. (3 § och 14 § sambolagen) Detta kan ni dock välja att reglera hur ni vill i ett samboavtal.

När det kommer till kostnaderna för lägenheten får du och din pojkvän helt enkelt komma överens om hur ni vill fördela kostnaderna. Det är alltså helt upp till er själva hur ni väljer att dela upp utgifterna, så det jag kan ge dig är min personliga uppfattning relaterat till hur jag och min sambo väljer att dela upp våra kostnader. Inget alternativ är korrekt utan alla par gör det som känns bäst för dom.

Räntan

När det kommer till räntan på lånet är ju detta en kostnad för att ha lånet. Denna kostnad går till banken och är bankens sätt att tjäna pengar på att låna ut pengar. Räntan är alltså inte en kostnad som på något sätt är ett sparande för dig eller kan bidra till en större vinst om du i framtiden säljer lägenheten. Räntan påverkar inte din förmögenhet utan är bara en avgift för att du ska få ha lånet, vilket krävs för att du ska få äga bostadsrätten. Eftersom att du inte skulle ha en räntekostnad om det inte vore för att du behövde ta ett lån för att köpa lägenheten så kan räntan ses som en direkt lägenhetskostnad. Enligt min mening är det därför rimligt att din pojkvän skulle betala halva räntan. Jag och min sambo väljer att betala halva räntan var.

Hyran och övriga kostnader

Då hyran är en direkt avgift för att få bo i lägenheten känns det naturligt att som sambos dela lika på den, då ni båda kommer utnyttja och bo i lägenheten. Precis som att par oftast delar lika på hyran i hyreslägenheter. De övriga kostnaderna som el och internet är utgifter som många par brukar välja att dela lika på eftersom ni båda kommer använda er av detta när ni bor tillsammans.

Som sagt så är det dock helt upp till dig och din pojkvän att fördela kostnaderna på det sätt som ni själva vill. Det finns inget korrekt eller felaktigt sätt. När ni kommer fram till hur ni vill göra kan det vara en bra idé att skriva ett samboavtal så ni tydligt har det avtalat på papper (det är dock inget måste). Ett samboavtal kan ni enkelt fixa själva genom att söka efter en mall på internet eller så kan ni använda er av Lawlines samboavtalstjänst för att vara säkra på att ni skriver ett juridiskt korrekt avtal.

Hoppas att jag kunde hjälpa er lite och lycka till med allting!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare