FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/04/2019

Hur ska jag göra om jag vill ha umgänge med min dotter? Måste den andra föräldern godkänna?

Hejsan!

Om jag vill påbörja ett umgänge med min dotter, visst är det då dom på barn som utreder den saken?

Och familjerätten, vad sitter dom på för rättigheter?

Kan dom verkligen säga till mitt barns pappa att "Ett umgänge mellan barnet och mamman kan enbart ske ifall du som pappa lämnar in en skriftlig ansökan till oss om det och isåfall startar vi en utredning och beslutar i frågan" ?

Hur kan ett umgänge bara ske på hans begäran?

Och får familjerätten gå in och styra umgänget på det viset utan att det finns en dom på det?

Det är väl ändå barn handläggarnas uppgift att driva den utredningen och beslut?

Och om det inte är så, då undrat jag hur familjerätten i Östersunds kommun kan gå in och säga till mig myndighets personer som satt tillsammans med mig som mamma (icke vårdnadshavare) att:

" Nä vi har inget med umgänget att göra, vi har ingen laglig rätt till det sålänge det inte finns en dom på umgänge"

Hoppas på snabbt svar då detta är viktigt.

Mvh Z

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill ha umgänge med din dotter och att du undrar hur reglerna kring umgänge ser ut och vad Familjerätten har för roll i det hela.

Familjerätten och tingsrätten

Familjerätten är en avdelning inom kommunen som kan erbjuda hjälp för att lösa konflikter i frågor som rör barns vårdnad, boende och umgänge. Det är till Familjerätten du som förälder vänder dig i första hand. Familjerätten kan däremot inte besluta om umgänge mellan dig och din dotter.

Det är tingsrätten som kan döma i frågor som rör umgänge. Du ska vända dig till tingsrätten om du vill att domstolen ska besluta om umgänge med din dotter. Jag berättar lite mer om detta nedan.

Barnet har rätt till umgänge med båda föräldrar

Oavsett om du som förälder har vårdnad över din dotter eller inte har din dotter rätt till umgänge med dig. Det är viktigt att poängtera att denna rättighet tillkommer din dotter, du har alltså inte rätt till umgänge med din dotter, utan det är din dotter som har denna rättighet (FB 6 kap. 15 §).

Det är också viktigt att komma ihåg att frågor som rör umgänge ska beslutas utifrån vad som är bäst för barnet. När domstolen bedömer vad som är bäst för barnet utgår de från från eventuella risker att barnet far illa men även barnets behov av nära och god kontakt med båda föräldrar. Även vad barnet själv kan spela roll, men det beror på barnets ålder och mognad (FB 6 kap. 2 a §).

Vårdnadshavarens ansvar

Jag förstår det som att din dotters pappa är vårdnadshavare över henne. Han har en rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör hennes personliga angelägenheter (FB 6 kap. 11 §). Ni har båda som föräldrar ett gemensamt ansvar för att dotterns behov av umgänge med dig tillgodoses så långt som möjligt (FB 6 kap. 15 § andra stycket).

Däremot har du som förälder alltid rätt att ansöka hos tingsrätten, om du vill att de ska besluta om umgänge mellan dig och din dotter genom dom.

Du kan väcka talan hos Tingsrätten om du vill ha umgänge

Det räcker att du som förälder ansöker hos tingsrätten om att du vill umgås med din dotter, för detta krävs inte pappans godkännande (FB 6 kap. 15 a §).

Domstolen kan då besluta om umgänge mellan dig och din dotter. Avgörande för om du ska få umgänge eller inte med din dotter, samt hur mycket och när ni ska umgås, är vad som är bäst för barnet (FB 6 kap. 2 a §).

Du kan läsa mer här om vad som gäller i tvister om bl.a. umgänge, och hur du ansöker om stämning i tingsrätten för att få umgänge med din dotter: http://www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Moa KryhRådgivare