Hur ska jag göra när sambon vägrar flytta ut trots att förhållandet har upphört?

Hej! Jag och mitt ex har inte varit ihop sedan augusti i år och flyttade till en ny hyreslägenhet inom samma kommun i september. Detta var med mina köpoäng där jag även stod på kontraktet innan vi träffades. Vi har bott tillsamans i nästan 2.5 år nu och 98% som är köpt hemma är på min bekostnad, elektronik, möbler och de mesta av prylarna fanns i min ägodel innan vi träffades. Mitt ex vägrar lämna lägenheten tills hon hittat eget vilket kan ta år med denna bostadskön. Samtidigt har hon sin mor och far som bor i samma stad med en stor lägenhet. Min mor dog för några år sedan, därav fick jag min egna lägenhet när jag var 17 år. Och min far bor på andra sidan jord klotet. Så jag har ingen familj som kan hjälpa mig med bostad om jag skulle förlora denna. Vem har rätt till vad och hur ska jag gå vidare med detta. Vill avsluta det på bästa tänkbara sätt men det verkar inte som bägge vill det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I ert fall blir sambolagen (SamboL) tillämplig på ert förhållande.

När och hur kan samboförhållandet upphöra?
Inledningsvis kan det påpekas att det är först i samband med att du och din sambo flyttar isär som ert samboförhållande anses upphöra juridiskt, 2 § SamboL. Det som du kan göra när din sambo inte vill flytta ut är dels att ansöka om bodelning, för att på så sätt ge uttryck för att ert samboförhållande har upphört (8 § SamboL), dels att ansöka om bodelningsförrättare hos domstolen, 26 § SamboL. Ansökan om bodelningsförättare resulterar i att samboförhållandet upphör, 2 § andra stycket SamboL.

Hur kommer samboegendomen fördelas?
I samband med en bodelning kommer den egendom som anses vara samboegendom fördelas lika mellan dig och din sambo, 14 § SamboL. Den egendom som ska ingå är bostad samt möbler och liknande inventarier som har inskaffats för ert samboförhållande, 3 § SamboL.

Utifrån vad du beskriver gällande hyreslägenheten så förstår jag det som att du och din sambo har flyttat ihop i den lägenhet som har införskaffats genom dina köpoäng, vilket har skett efter att samboförhållandet har inletts. Av den anledningen kommer lägenheten att ingå som samboegendom eftersom den får anses vara införskaffad för er gemensamma användning. Likaså kommer de möbler, elektronik och liknande saker som du nämner inräknas som samboegendom av samma anledning, och alltså delas lika mellan er, även om det är du som har betalat för dessa saker. Av den anledningen vore det bäst för din del om ni kunde nå en lösning tillsammans i samförstånd, men eftersom det inte verkar vara möjligt är bodelning ändå en rimlig väg för dig att för att kunna gå vidare.

Gällande vem som kommer att ges rätt till lägenheten så är det den sambo som bäst behöver bostaden som ska ges rätt till denna. Här görs en avvägning i varje enskilt fall, men att döma av era olika möjligheter att få bostäder samt med beaktande att det varit dina köpoäng är det möjligt att lägenheten kan tillfalla dig, 16 § SamboL.

Mina råd
Fördelen för din del med att vända dig till domstolen för att ansöka om en bodelningsförrättare är att det resulterar i ett beslut som kan verkställas. Detta medför att du därför kan vända dig till Kronofogdemyndigheten om det är så att din sambo fortfarande inte vill flytta ut. Kronofogdemyndigheten kan därigenom fastställa bodelningsförrättarens beslut. Det som kan vara bra för dig och din sambo att veta är att bodelningsförrättaren kräver arvode, vilket är en kostnad som du och din sambo får dela på, 17 kap. 7 § andra stycket Äktenskapsbalken. Det kan därför vara bra att informera din sambo om detta för att skapa incitament till att ni ska komma överens om en fungerande lösning istället. Inledningsvis bör ni därför försöka nå en lösning tillsammans, men är det inte möjligt finns det andra vägar för dig att gå genom att ansöka om bodelningsförättare samt bodelning.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga, och lycka till!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare