Hur ska jag formulera mitt testamente?

Hej. Hur ska jag formulera mitt testamente om jag vill att mina 5 barn ska ärva mitt hus och halva min kvarlåtenskap? Jag har ett barnbarn som träder in i min döda sons ställe(barn nr 6) och jag vill att han bara ska dela halva kvarlåtenskapen med mina 5 andra barn.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

På Lawline finns en tjänst där du kan få hjälp att skriva ditt testamente. Det är viktigt att testamentet formuleras så att det inte råder några tvivel om hur du vill att dina tillgångar ska fördelas. Tjänsten finns här och jag rekommenderar dig att använda dig av denna eftersom att en jurist kan garantera att en viss formulering speglar din vilja.

Jag hoppas att du blir nöjd om du väljer att använda dig av tjänsten jag rekommenderat eftersom att jag inte kan ge dig ett uttömmande svar på frågan här.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare