Hur ska jag av vinsten ska jag skatta för när jag sålt en fastighet jag fått i gåva?

Hej, Jag fick ärva min fars lägenhet som togs upp i bouppteckningen som ett värde av 1 250,000 kr.

Det fanns inga lån på lägenheten, Den köptes för, vad vi tror, har inte köpekontrakt, men har fått ungefärlig summa från Riksbyggen, 1000kr. ( år 1965) Nu sålde jag lägenheten, Dec 2017 till min son för 1 000 000 kr. Har varit i kontakt med skattemyndigheten, men fick olika svar där... Jag har rustat upp lägenheten för uppskattningsvis 80,000 kr. En liknande lägenhet på bostadsmarknaden på samma område, ligger idag till salu för omkr 1 500 000 kr Nu till min fråga ; hur mycket av vinsten ska jag skatta för?

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! En försäljning av fastigheter kan utgöra en kapitalvinst. Kapitalvinsten beräknas genom att man tar ersättningen du fick vid försäljningen och tar bort eventuella kostnader vid själva avyttrandet (typiskt sätt mäklarkostnader) och omkostnadsbeloppet (44 kap. 13 § inkomstskattelagen). Omkostnadsbeloppet beräknas på så sätt att man tar anskaffningsvärdet och förbättringskostnader (44 kap. 14 § inkomstskattelagen).

Du ärvde fastigheten och hade alltså inga anskaffningskostnader, men när man ärver eller får en fastighet i gåva så blir det så att man tar över den tidigare ägarens situation, detta kallas kontinuitetsprincipen (44 kap. 21 § inkomstskattelagen). Så det anses i ditt fall som att det var du som köpte fastigheten 1965.

De utgifter du haft för att rusta upp lägenheten bör du kunna göra avdrag på i omkostnadsbeloppet (45 kap. 11 § inkomstskattelagen). Det beror lite på vad det är för förbättringsåtgärder (du kan läsa mer om detta på skatteverkets hemsida).

Men kort sagt så är min tolkning att du bör skattas på beloppet som beräknas (här inte medräknat eventuella mäklarkostnader eller liknande):

1 000 000 – (1000 + 80 000) = 919 000

Det belopp vi fått fram är alltså vinsten du gjort som då ska beskattas med 22 % (45 kap. 33 § inkomstskattelagen).

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare