FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/08/2018

Hur ska hus värderas vid bodelning?

Hej. Jag ska lösa ut min före detta ur bostaden vi gemensamt äger, 50% vardera. Hur går man till väga? Han säger att han ska ha ut pengar för vinstskatt, trots att jag ska bo kvar. Sedan funderar jag på det här med mäklaravgift. Vi har värderat lägenheten och både min bank och mäklaren som värderade sa att man brukar dela på den mäklaravgift som skulle bli vid försäljning, medans hans bank säger att det brukar man inte alls när det inte är någon försäljning ännu. Mäklaravgiften kommer ju jag att få betala sedan när bostaden ska säljas och kommer att dras från min vinst, om det nu blir någon vinst då. Ska man dra av halva mäklaravgiften som skulle ha varit om vi sålt bostaden eller ska man inte? Ska han ha pengar för vinstskatten trots att jag tar över bostaden? Kommer han ens behöva betala någon vinstskatt då han blir utlöst eller kommer all den delen att falla på mig att betala när bostaden säljs?

Väldigt tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning finner man i Äktenskapsbalken (Äktb) och regler om skatt finner man i Inkomstskatelagen (IL).

Hur mycket ska man köpas ut för?

Eftersom du säger att detta sker i samband med en bodelning antar jag att ni ska dela lika (50% var) på huset. För att kunna avgöra hur mycket var part ska få måste man först konstatera tillgångens värde. Det brukar vara något under marknadsvärdet eftersom man värderar det som om huset skulle säljas på dagen, men eftersom det tillkommer kostnader vid en försäljning brukar dessa också räknas med vid beräkningen av husets värde, man försöker värdera huset så nära vad det hade varit värt om det hade sålts nu. Från marknadsvärdet drar man av mäklarkostnader men även andra eventuella kostnader dras som huvudregel också av (tex styling).

Skatten

Vad gäller skatt ska den som säljer sin del betala den. Då behöver den som säljer sin del bara betala skatt för sin halva av huset eftersom det är bara halva huset som säljs och beräknas som en vanlig försäljning. Resterande del av huset har fortfarande kvar sin vinst som realiseras till en skatteplikt om du säljer huset vid ett senare tillfälle.

Man kan istället för att köpa ut den andre täcka huset värde i boet med andra tillgångar i bodelningen vilket innebär att huset inte säljs och därför behövs ingen skatt betalas än. Då ska man istället räkna av skatten från husets värde innan delningen görs så att båda parterna är med och betalar skatten. Frågan för er är alltså då om ni vill realisera vinsten nu eller senare (44 kap 21 § IL).

Slutsats

Man brukar alltså göra avdrag för mäklaravgifter och liknande, men inte skatt (om man inte låter bli att sälja och gör det i bodelningen). Reglerna om bodelning är inte tvingande vilket innebär att ni kan själva komma överens om något annat, om båda parterna är med på det (9 kap 1 § 2 st Äktb).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare