FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/08/2018

Hur ska hus delas i en bodelning?

Hej, när vi köpte vårt hus la min man in mera pengar än mig, i bostadskontraktet står att han äger 60% av bostaden och jag 40%. Nu ska vi skilja oss och göra en bodelning, gäller denna bostadsuppdelning när vi säljer huset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler bodelning finner man i Äktenskapsbalken (ÄB).

När gifta makar gör en bodelning ska allt giftorättsgods delas lika mellan makarna. Om ert hus är giftorättsgods ska huset alltså delas lika i bodelningen oavsett hur mycket var och en äger av det. I sådana fall ska ni alltså dela lika (50% var) på det ni får in från försäljningen (11 kap 3 § ÄB). Om huset istället är enskild egendom, genom tex äktenskapsförord eller om det speciellt står föreskrivet att huset ska vara enskilt vid gåva eller arv (7 kap 2 § ÄB), ska huset inte ingå i bodelningen och ni ska dela på husets värde enligt era ägandedelar 60/40 istället för 50/50.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare