Hur ska ett inbördes testamente som föreskriver fri förfoganderätt för efterlevande sambo tolkas i relation till särkullbarn?

Hej!

Min far har gått bort och jag är ett av fyra särkullebarn. Inbördes testamente med sambon.

Oklart om:

1) Vi bara ärver laglotten (1/2 arv) och resten ärvs av fars sambo eller

2) Vi ärver laglotten (1/2) nu och att resten ärvs när sambon går bort.

Det viktiga texten i dokumentet är:

a) Sambon "skall med fri förfogandeträtt erhålla all den först avlidnes kvarlåtenskap"... "äga fri rätt att lösa ut mina särkullsbarn laglottsrätt"...

b) "Efter bådas vår död skall hela arvet efter envar av oss tillfalla våra respektive arvingar enligt lag"

Det är framförallt punkt b) som jag funderar över. Efter bådas dör, tillfaller del 2 av pappar arv oss särkullebarn eller sambons arvingar?

Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som rör arv regleras i ärvdabalken. Det är denna lagstiftning jag kommer utgå från när jag svarar på din fråga.

Vad är problemet?

Som jag förstår det har din pappa och hans sambo upprättat ett inbördes testamente, det vill säga ett testamente där de gemensamt förordnar om sin kvarlåtenskap. Din fundering nu är huruvida ni särkullbarn enbart kommer ärva er laglott eller om ni kommer ärva er laglott nu och vid sambons död även det återstående arvet från er pappa.

Rätten till laglott

Som du säger är laglotten hälften av arvslotten, 7 kap. 1 § ÄB. Bröstarvingar har alltid rätt till sin laglott, även om den avlidne testamenterat bort sin kvarlåtenskap. För det första har ni bröstarvingar alltså rätt att få ut er laglott direkt – det är inte möjligt för er pappa att inskränka denna rätt. För att få ut laglotten måste ni påkalla jämkning av testamentet inom sex månader, 7 kap. 3 § ÄB.

Punkt a) – innebörden av att sambon ärver med fri förfoganderätt

Er pappa har skrivit i punkt a) att hans sambo ska erhålla hans kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt innebär att sambon ärver kvarlåtenskapen men att hans egna bröstarvingar har rätt till så kallat efterarv vid sambons bortgång. Sambon får som utgångspunkt göra vad hen vill med kvarlåtenskapen under sin livstid, men hen får inte testamentera bort den. När sambon dör ska nämligen de som är arvsberättigade efter din pappa – det vill säga ni bröstarvingar – få ut den andel av sambons kvarlåtenskap som utgjordes av arvet efter er pappa vid hans död, 3 kap. 2 § 1 st ÄB. Detta innebär alltså att när sambon dör har ni bröstarvingar rätt att få ut den andra delen av er pappas arv. Det är dock inte säkert att arvet kommer vara exakt lika stort som det var vid tidpunkten för er pappas död – det ni har rätt till är den andel av sambons kvarlåtenskap som motsvaras av er pappas arv, oavsett hur stor denna är vid sambons bortgång.

Punkt b) – arvingar enligt lag

Punkt b) säger i princip samma sak som punkt a). Som jag läser punkten innebär den att kvarlåtenskapen som finns i boet efter sambons död kommer tillfalla dels er och dels sambons arvingar. "Respektive arvingar enligt lag" innebär å ena sidan din pappas arvingar enligt lag (dig och dina syskon, 2:1 ÄB) och å andra sidan sambons arvingar enligt lag.

Sammanfattningsvis tolkar jag förordnandet som att sambon i nuläget kommer ärva er pappa, med undantag för er lagstadgade laglottsrätt, och att ni vid sambons död kommer få återstående del av er pappas kvarlåtenskap.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Du är varmt välkommen att lämna en kommentar om du vill att jag förtydligar någonting.

Med vänliga hälsningar

Linnea ThelanderRådgivare