Hur ska en skiftesmans arvode beräknas när dödsboet redan är skiftat, och pengarna måste betalas av arvtagarna?

Konflikt vid bouppdelning, tingsrätten utsåg en advokat för skifte.

Två systrar delar på 75% de fick 430000:- var, Resterande parterna 3 stycken delar på 25%. Advokatkostnaden kostade 80000:- en person fick 12,5% vilket gav 134.000 två personer fick 6,25% de fick 69.000:- var.

Nu till problemet: (Arvstvisten har pågått i ca 3 år.)

Den som fick 12,5% av arvet betalar endast 10.000:- enl henne själv av advokatkostnaden

De andra ska betala 17.500:- var, fyra personer ska betala ( även de 2 som bara fick de fick 6,25% (69.000:-)

Är det rimlig kostnad då en har betallt 10.000:- och tänker inte betala ett öre mer.

Systrarna vill även ha betalt för avyttringen i efterhand när allt är klart skiftet är gjort.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag ska gå rakt på sak på hur man bör beräkna kostnadsfördelningen och hur den då ska fördelas på arvtagarna.

Vad gäller både boutredningsmän och skiftesmän ska dessa betalas, så långt det går, av dödsboet (se ärvdabalken 19:19 och 23:5). Detta innebär att hela advokatkostnaden för den utsedde advokaten ska dras från arvet, innan arvet betalas ut. I detta fall har ni redan skiftat arvet, och man får då räkna ut det på ett annat sätt. I detta fall kan du räkna ut advokatkostnaden på följande sätt.

Varje person ska betala av advokatsumman lika stor andel som de fått i arv. De som fått dela på 75% av arvet får alltså dela på 75% av advokatkostnaden. De ska då totalt betala 60.000 av advokatkostnaden. Den som fick 12.5% får då betala 10.000, medan de resterande två personerna får betala totalt 12.5% av kostnaden, alltså 5.000 kr var.

Detta är det korrekta sättet att beräkna kostnadsfördelningen. Resultatet blir då ungefär densamma som om man först hade dragit advokatkostnaden på 80.000 direkt från arvet innan det delades ut. Den som fick 12.5% av arvet har då faktiskt alldeles rätt i att hon endast ska behöva betala 12.5% av advokatkostnaden, alltså 10.000 kr.

Vad gäller systrarnas krav på betalt för en försäljning ska detta bedömas på följande sätt. Dessa systrar har endast rätt till betalt om de har ett giltigt krav på dödsboet. Om de kan visa att de har nödvändiga kostnader som uppstått i samband med att de förvaltat dödsboet, bör de få ersättning för detta. Detta skulle exempelvis kunna vara att de tagit ur egen ficka när de betalat räkningar för dödsboet. Den kostnaden bör då fördelas på samma sätt som advokatkostnaden. Angående dessa kostnader bör ni alltså först bedöma för att avgöra om de ens är giltiga krav på dödsboet som ska betalas.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några följdfrågor angående mitt svar kan du maila mig till Joel.Herrault@Lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare