FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag07/03/2022

Hur ska en eventuell vinst på spelbolag fördelas om det är flera som turas om att betala?

Måste man dela en eventuell stor vinst med sina arbetskamrater.

Vi spelar för 300kr varje vecka. Jag betalar 300 en vecka, nästa vecka betalar nån annan 300 och så rullar det på. Vi spelar på spelbolaget X eller Y. Om jag skulle vinna en storvinst när det är min vecka att spela. Måste jag dela vinsten med mina arbetskamrater?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lag om handelsbolag och enkla bolag (förkortat BL, bolagslagen), eftersom den situation som du beskriver kan innebära att du och dina arbetskamrater har ett enkelt bolag tillsammans och din fråga regleras då i denna lag.

Enkelt bolag

Det finns inga formkrav för att starta ett enkelt bolag, det krävs alltså inte att det enkla bolaget ska registreras för att det ska anses att du och dina arbetskamrater har ett gemensamt bolag tillsammans. Det krävs dock att det finns ett avtal om samverkan mellan dig och dina övriga arbetskamrater för att ett enkelt bolag ska anses finnas (BL 1 kap. 3 §). Muntliga avtal gäller också. På något sätt har ni ju kommit överens om att en arbetskamrat ska lägga 300 kr på spelbolag X eller Y, och att det ska ske varje vecka. Det krävs dock ingen avsikt att ett enkelt bolag ska uppkomma. Det krävs inte heller särskilt mycket i form av ett gemensamt ändamål för att ett enkelt bolag ska anses föreligga, utan ett gemensamt ändamål i form av att spela på spelbolag X eller Y för att förhoppningsvis vinna någon gång är tillräckligt.

Ett enkelt bolag definieras enligt förarbetena till BL som ett gemensamt åtagande att bedriva förvärvsinkomst. Högsta domstolen har faktiskt i en dom fastställt att ett enkelt bolag anses ha uppstått då personer gemensamt köper lotter (se rättsfallet NJA 1986 s 402). Detta innebär alltså att om flera personer bestämmer sig för att tipsa tillsammans så anses dessa personer bedriva ett enkelt bolag och förvärvsverksamhet.

Därmed anses det att du och dina arbetskamrater har ett enkelt bolag tillsammans.

Vinst vid spel på spelbolagen

Bestämmelserna i BL är dock dispositiva, vilket innebär att om du och dina arbetskamrater har avtalat något som egentligen står i strid med denna lag så gäller avtalet istället (BL 4 kap. 1 §). Om du och dina arbetskamrater har kommit överens om att vinsten fördelas till den som ska spela den aktuella veckan, så gäller alltså det.

Om ni inte har avtalat något om hur en eventuell storvinst ska fördelas, så framgår det av lagen att vinsten ska delas lika mellan er arbetskamrater (BL 4 kap. 2 § som hänvisar till 2 kap. 8 §). Enligt lagen ska alltså alla som bidragit ekonomiskt till vinsten ska få del denna och vinsten ska delas lika mellan er.

Sammanfattning

Det har uppstått ett enkelt bolag genom att du och dina arbetskamrater spelar på Spelbolag X eller Y varje vecka och där ni turas om att lägga 300 kr varje vecka. Om ni har kommit överens om hur en eventuell vinst ska fördelas, så gäller det. Om ni inte har kommit överens om vinsten så ska vinsten fördelas lika mellan er alla, och detta gäller oavsett vem det är som har varit ansvarig för att betala 300 kr den veckan. Den som har betalat för veckans spel blir alltså skyldig att fördela vinsten till de övriga arbetskamraterna.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Erika BjörnforsRådgivare