Hur ska du gå tillväga om ett barn utsätts för mobbning i skolan?

Min systers dotter går i 2an och blir mobbad av en kille som går i 6an. Han har sparkat på en stol som flög på henne och hon ramlade och slog huvudet i marken och fått sår i pannan. Tydligen har det här pågått och pågår fortfarande då han senast idag har sparkat på henne. Skolan har inte gjort något och vi blir mer frustrerad för varje dag som går. Vad kan vi göra ? Självklart har vi tagit bilder på skador på kroppen och blåmärken.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag beklagar att din systers dotter blir behandlad på detta sätt och ska göra mitt bästa för att förklara för er vad ni kan göra för att få stopp på detta.

Skolans skyldigheter

Reglerna om skolans skyldigheter finns i Skollagen (SkolL).

Skolpersonalens anmälningsplikt

När en lärare, eller annan personal som får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i skolan är läraren/personalen skyldig att anmäla detta till rektorn. Rektorn är i sin tur skyldig att anmäla detta till huvudmannen. Huvudmannen ska skyndsamt utreda anmälan och i förekommande fall vidta de åtgärder för att förhindra kränkande behandling i framtiden (6 kap. 10 § SkolL).

Disciplinära åtgärder

Vilka disciplinära och andra åtgärder som skolan kan vidta för att tillförsäkra trygghet för din systers dotter framgår av 5 kap. 6-22 §§ SkolL. Eftersom den andra eleven hade skadat din systers dotter på ett sådant sätt att hon slog i huvudet i marken och fick ett sår på pannan måste det betraktas som en allvarligare förseelse som innebär en plikt för rektorn att utreda saken (5 kap. 9 § första stycket SkolL). Med utgångspunkt i vad som har framkommit vid utredningen ska rektorn därefter se till att åtgärder genomförs för att få killen att ändra sitt beteende (5 kap. 10 § SkolL). Rektorn kan exempelvis besluta att tilldela killen en skriftlig varning eller att tillfälligt omplacera honom om killen, trots utredningen och varningen, inte ändrar sitt beteende (5 kap. 11-12 §§ SkolL).

Skadestånd

Om huvudmannen eller personalen åsidosätter sina skyldigheter, att genomföra åtgärder för att förebygga och förhindra kränkningarna mot din systers dotter och att fullgöra sin anmälningsplikt, kan huvudmannen bli skadeståndsskyldig (6 kap. 12 § första stycket SkolL).

Hur ska ni gå tillväga?

Skolan har en skyldighet att se till att din systers dotter inte utsätts för kränkande behandlingar. Ni kan i första hand ta kontakt med skolan igen och påminna dem om deras skyldigheter att utreda och vidta åtgärder för att se till att denna typ av beteende inte fortsätter. Om ni märker att skolan trots allt inte fullgör sina skyldigheter och din systers dotter fortsätter att bli utsatt för kränkande behandlingar kan ni vända er till huvudmannens klagomålshantering. För att ta reda på hur ni kommer i kontakt med ansvarig för huvudmannens klagomålshantering kan ni titta på huvudmannens eller skolans webbplats, alternativt fråga någon i personalen på skolan. Om även det inte hjälper kan ni anmäla till Skolinspektionen. För att komma till webbformuläret för att anmäla: klicka här!

Jag hoppas att mitt svar har varit till er hjälp och att situationen kommer att lösa sig snart för er. Återkom gärna om ni har ytterligare frågor!

Med vänliga hälsningar,

Nhi TranRådgivare