Hur ska bostadsrätt och fonder värderas vid arvskifte?

Gift par har båda barn som inte är gemensamma. Ena parten dör för 17 år sedan. Det finns en gemensam bostadsrätt. Den andra parten dog 2018. Finns testamente som säger att paret ärver varandra med fri förfoganderätt. Hur beräknas värdet på fonder och bostadsrätt när arvet ska fördelas i dag? Efter nuvarande värde eller det som gällde för 17 år sedan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar hur bostadsrätt och fonder som ärvts med fri förfoganderätt ska värderas vid det andra makens död.

En grundläggande princip inom arvsrätten och även äktenskapsrätten är att man vid bodelning eller arvskifte utgår från egendomens marknadsvärde. När en efterlevande make då ärver egendom med fri förfoganderätt kan det vara egendom som kan skifta i värde, t.ex. aktier eller en bostadsrätt. Anledningen är att arvingar ska kunna åtnjuta möjligheten till en värdeökning samtidigt som risken finns att det blir en eventuell värdeminskning av egendomen som går i arv. För att svara på din fråga kommer alltså bostadsrätten och fonderna värderas utifrån marknadsvärdet vid arvskiftet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare