FrågaSKATTERÄTTÖvrigt26/05/2019

Hur ska betalning ske till en privatperson som suttit barnvakt?

Hej!

Jag behöver en barnvakt som passar min dotter en kväll när jag har en konsert i kyrkan där jag är anställd. Jag har hittat en skolelev som är 19 år. Kan jag betala henne fickpengar, är det lagligt?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du anlitar en privatperson för att få hjälp med till exempel barnpassning gäller följande: Om du betalar ut mindre än 1000 kr under ett år, dvs högst 999 kr, till en privatperson så behöver du inte betala arbetsgivaravgifter eller göra skatteavdrag. Du behöver inte heller lämna kontrolluppgifter till Skatteverket.

Det är upp till mottagaren, i detta fall barnvakten, att själv deklarera beloppet i sin inkomstdeklaration.

Således behöver inte du göra något, under förutsättning att du betalar under 1000 kr/år till privatpersonen.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Hanne NielsenRådgivare