Hur ska arvet fördelas?

Hej jag undrar följande: A är gift med B och de har ett gemensamt barn C. B har även två barn sedan tidigare D och E. Ärver D och E också från A (ej adopterade) eller ärver endast C från A? Vad händer om A går bort först?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

A går bort först
Om A går bort först ärver dennes barn (C) allt enligt 2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). B som är efterlevande make ärver dock med förtur framför det gemensamma barnet C. C får sin del (som B fick med förtur) när B går bort. Detta framgår av 3 kap. 1-2 §§ ÄB. Av barnen är det alltså endast C som ärver efter A. D och E som inte är barn till A, ärver ingenting efter A.

B går bort först
Om B går bort först ärver dennes barn allt (C, D, E). A som är efterlevande make ärver dock med förtur framför det gemensamma barnet C. C får sin del (som A fick med förtur) när A går bort. D och E kan få ut sitt arv direkt efter B:s död eller avstå och få sitt arv när A går bort.

För att D och E ska få ut sitt arv direkt efter B ska efterlevande make A ha kommit upp till 4x prisbasbeloppet (179 200kr) efter bodelning och arvskifte som görs till följd av B:s död.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare