Hur ser vi till att mammas fastighet går till barnen och inte till pappa?

Hej,

Min mamma äger en fastighet som hon vill att min bror och jag ska ärva när hon går bort. Hon vill inte att den ska tillfalla hennes man och vår pappa. I deras äktenskapsförord är huset skrivet som enskild egendom. Som jag har förstått det så ska pappa, min bror och jag efter hennes bortgång dela lika på arvslotten.

Min fråga är om hon ändå kan testamentera huset till endast oss barn alternativt skriva ett gåvobrev?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom fastigheten har gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförord så kommer den att hållas utanför bodelningen om er mor skulle dö före er far. Fastigheten kommer alltså stanna i dödsboet och utgöra en del av det arv som ska delas ut. Så långt är allt i sin ordning.

I ärvdabalken finns dock en regel som ni bör vara uppmärksamma på. I 3 kap. 1 § stadgas nämligen något som kallas för makes arvsrätt. Vad regeln innebär är att om en person är gift vid sin bortgång och har gemensamma barn med sin make så kommer den maken ärva före dom gemensamma barnen. Barnens arv från den först avlidne skjuts på så sätt upp och utfaller först efter att den andre föräldern dör, detta kallas för efterarv.

Så som jag tolkar din fråga så verkar du och din bror vara gemensamma barn till er mor och hennes nuvarande man, er far. För er del innebär alltså regeln att er far har arvsrätt före er om er mor skulle dö. För att ändra på detta kan er mor skriva ett testamente där det anges att huset tillfaller er. För att ett testamente ska vara rättsligt giltigt krävs att det är skriftligt och att er mor undertecknar det framför två vittnen (10 kap. 1 §). Vittnena får inte vara närstående till henne eller närstående till någon som nämns i testamentet (10 kap. 4 §). Det säkraste är alltså helt utomstående vittnen.

Har ni några övriga frågor är ni varmt välkommna att återkomma

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare