Hur ser reglerna om överklagande och jäv ut i kommunallagen respektive förvaltningslagen?

Fråga 1: regler för överklagande finns i såväl kommunallagen som förvaltningslagen. Vilka är skillnaderna samt likheterna?

Fråga2: regler för Jäv finns i såväl kommunallagen som förvaltningslagen, vilka är skillnaderna samt likheterna?

Vänligen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att överklaga enligt kommunallagen benämns kommunalbesvär alternativt laglighetsprövning och att överklaga genom förvaltningslagen benämns förvaltningsbesvär.

Fråga 1: Den största skillnaden mellan dom två formerna av överklagande är att vid kommunalbesvär så prövas bara själva lagligheten av beslutet, inte lämpligheten. Detta innebär att den instans som prövar överklagandet bara kan upphäva beslutet i sin helhet, inte ändra det eller ersätta det med ett nytt beslut. När det gäller överklagande med förvaltningsbesvär så kan den myndighet som prövar överklagandet upphäva, ändra eller ersätta beslutet med ett nytt.

Fråga 2: När det gäller jävsreglerna i kommunallagen så finns det jävsregler i tre olika kapitel och dessa regler tar sikte på tre olika grupper av personer. I KL 5 kap. 20-20b §§ så hittar du jävsreglerna för kommunfullmäktige. En sådan ledamot är jävig endast om ledamoten deltar i ett ärende som personligen berör denne eller någon närstående. Det är alltså ganska snäva jävsbestämmelser för denna grupp av personer.

Nästa grupp som omfattas av jävsreglerna i KL är kommunstyrelsen och dom kommunala nämnderna. När dessa personer är jäviga räknas upp i KL 6 kap. 25 § p.1-5. I stort sett samma jävsgrunder som för dessa gäller även för revisorer, som är den tredje gruppen av personer. KL 9 kap. 4 § om revisorer hänvisar nämligen till jävsbestämmelserna för kommunstyrelsen och nämnderna.

Jävsreglerna i förvaltningslagen finns i FL 11 § och tar sikte på förvaltningsmyndigheters handläggning av ärenden samt domstolars handläggning av förvaltningsärenden. Skillnaden mellan jävsreglerna i FL 11 § och jävsreglerna i KL 6 kap. 25 § är den tredje punkten som ser olika ut i de två paragraferna.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare