Hur ser jag till att efterlevande make får viss specifik egendom ur dödsboet?

Hej.

Jag är gift utan äktenskapsförord, och har barn från ett tidigare äktenskap. Min nuvarande hustru och jag äger tillsamman en sommarstuga.

Om man förutsätter att jag dör före min hustru och att jag vill att denna sommarstuga skall tillfalla henne ograverat, d.v.s. inte ingå i arvsskiftet efter mig, så undrar jag hur jag skall göra:

1) Räcker det att jag skriver över min del av stugan till min hustru?

2) Räcker det att jag testamenterar min del av stugan till min hustru?

3) Andra alternativ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör arvs- och testamentsrätt. Regler rörande detta finns i ärvdabalken (ÄB).

När en make går bort ska en bodelning genomföras innan arvsskiftet (23 kap 1 § ÄB). Bodelning regleras i äktenskapsbalken (ÄktB). I praktiken kommer bodelningen att ske mellan din efterlevande hustru och dina barn från det tidigare äktenskapet vid de förutsättningar du beskriver (9 kap. 1 § ÄktB). Vi kallar barnen för särkullbarn. I bodelningen ska makars giftorättsgods ingå (10 kap 1 § ÄktB). Giftorättsgods är allt som inte är makarnas enskilda egendom (7 kap 1 § ÄktB). Genom äktenskapsförord kan makarna bestämma att giftorättsgods ska vara enskild egendom (7 kap 3 § ÄktB). Jag utgår från att sommarstugan är giftorättsgods eftersom ni inte har något äktenskapsförord. Eftersom sommarstugan ska ingå i bodelningen har din hustru potentiell möjlighet att erhålla denna redan vid lottläggningen som följer efter bodelningen. En make har nämligen rätt att i första hand få sin egendom eller den del som maken önskar (11 kap 7 § ÄktB). Det finns dock flera saker som kan sätta denna möjlighet ur spel beroende på hur stor andel den efterlevande maken har rätt till i boet och vad särkullbarnen vill ha m.m.

Nu tar jag upp de två alternativen som du ger, nämligen skriva över din del av stugan till din hustru eller testamentera din del av stugan till din hustru.

Att skriva över din del av stugan till din hustru kommer i och för sig göra henne till ägare av hela stugan, vilket ger henne större möjlighet att få stugan vid lottläggningen eftersom maken i första hand ska få sin egendom (11 kap 7 § ÄktB). Så länge den fortfarande är giftorättsgods så kan dock dina barn göra anspråk på den vid lottläggningen efter bodelningen. Det finns alltså ingen absolut säkerhet att hon får stugan på sin lott. Om du först skriver över stugan på din hustru och ni sedan upprättar ett äktenskapsförord om att stugan ska vara hennes enskilda egendom kommer stugan emellertid att tillfalla henne. Enskild egendom ingår ju som bekant inte i bodelningen (10 kap 1 § ÄktB).Att testamentera din del av stugan kommer att innebära att stugan "lyfts bort" från den egendom som ska delas mellan dina barn och din hustru vid lottläggningen (11 kap 2 § ÄB). Hustrun får alltså stugan utan att behöva göra anspråk på den vid lottläggningen. Det kan nämnas att dina särkullbarn alltid har rätt till sin laglott vilket innebär att sommarstugan inte får vara värd så mycket att dina barn inte kan få ut denna del av sitt arv. Laglotten är hälften av den arvslott som barnen skulle ha rätt till om inget testamente fanns (7 kap 1 § ÄB).

Mitt råd är att upprätta ett testamente. I testamentet kan du också bestämma vad du vill ska hända med stugan efter din hustrus bortgång. Om du inte skriver något om denna detalj kommer hennes arvingar, t.ex föräldrar och syskon, ärva den eftersom det inte framgår att ni har några gemensamma barn (12 kap 1 § ÄB). Du kan emellertid bestämma att din hustru ska inneha stugan med fri förfoganderätt, vilket innebär att hon får göra vad hon vill med den förutom att testamentera bort den (3 kap 2 § första stycket ÄB), och att dina särkullbarn ska ärva stugan efter henne.

Hoppas du har fått svar på din fråga

Med vänliga hälsningar

Elin LindgrenRådgivare