Hur säkerställer jag att jag får betalt vid andrahandsuthyrning?

Hej,

Om jag som privatperson ska hyra ut min lägenhet i 2a hand, men vill säkerställa att personen i fråga kan betala för sig, hur går jag då till väga om jag inte får ta en kreditupplysning på personen i fråga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du inte kan ta en kreditupplysning på den potentielle hyresgästen är min rekommendation att du begär en säkerhet. Sådan säkerhet kan vara t.ex. att du begär borgen. Borgen innebär att någon annan, som är betalningsför, garanterar att vederbörande kommer att betala om din hyresgäst inte gör det.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare