FrågaAVTALSRÄTTAvtal09/11/2021

Hur säger man upp ett borgensåtagande avseende hyra av bostadslägenhet?

Är i borgen för en väns räkning på en hyreslägenhet och har varit det i många år. Då min vän inte ingår i familjen längre vill jag säga upp borgensåtagandet. Hur gör jag och vilka blanketter behöver jag för att säga upp detta borgensåtagande? Jag vet att jag har rätt att säga upp det och det tar 9 månader innan det träder i kraft. Har fastighetsägaren rätt att skicka påminnelser/krav till mig under denna tid? Vet inte hur och vilka blanketter som ska användas för detta ändamålet och vore tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag har uppfattat det som att du står som borgensman på ett avtal rörande hyresrätt för din vän. Du önskar nu säga upp borgensåtagandet och undrar därmed hur en uppsägning går till och vilka åtaganden du har under uppsägningstiden.

Borgen vid avtal om hyra av bostadslägenhet
Om en borgen är utfärdad i ett avtal om hyra av bostadslägenhet finns en särskild regel avseende tidpunkten för uppsägning samt uppsägningstid. Uppsägningen får ske tidigast två år efter att åtagandet började gälla och om så skett upphör åtagandet att gälla vi månadsskiftet som inträffar närmast efter nio (9) månader från uppsägningen, 12 kap. 28 a § Jordabalk. Här kan också sägas att denna regel inte går att avtala till hyresgästens eller borgensmannens nackdel – alltså får inte längre uppsägningstid än så föreskrivas i avtalet, kortare tid går bra, 12 kap. 28 a § 2 st. JB.

Åtaganden under uppsägningstiden
Under uppsägningstiden löper borgensåtagandet som innan eftersom borgensförbindelser fungerar som en säkerhet för hyresvärden. Därför är det, som du nämner, fullt möjligt att hyresvärden vänder sig till dig för att driva in betalning även under uppsägningstiden.

Proprieborgen (som är det absolut vanligaste) finner lagstöd i 10 kap. 9 § Handelsbalk. Där anges att om en sådan borgen utfästs kan borgenär driva in betalning från vem denne vill av gäldenären eller borgensman. Alltså, hyresvärden kan välja vem av borgensmannen och hyresgästen denne vill driva in betalning från. Denna förpliktelse gäller under hela din uppsägningstid.

Här kan också nämnas något om regressrätt. Om du som borgensman blir krävd på betalning har du regressrätt mot den du gått i borgen för. Det innebär att du i din tur har rätt att kräva din vän på det belopp som du blivit krävd på av borgenären. Det kan dock innebära problem eftersom en hyresvärd oftast vänder sig till borgensmannen när hyresgästen inte lyckats betala. Möjligheten för borgensmannen att driva in samma skuld från hyresgästen kan då också vara begränsad. Det finns olika sätt att utöva din regressrätt om så skulle ske, det potentiellt lättaste är om du själv vänder dig till gäldenären och kräver denne på betalning. Om detta kan ske slipper ni blanda in myndigheter eller domstol. Ett annat alternativ är att du genom stämningsansökan i domstol väcker talan mot gäldenären där du kräver betalning för skulden. Om sådan dom faller till din fördel kan den användas hos Kronofogdemyndigheten (KFM) som en såkallad exekutionstitel vilken ger KFM möjlighet att driva in skulden, 3 kap. 1 § Utsökningsbalk. Även om du inte vänder dig till domstol har du möjlighet att ta hjälp av KFM för att driva in skulden. Du ansöker då om betalningsföreläggande. För att så ska vara möjligt krävs att skulden är förfallen till betalning. I ert fall kommer inget förfallodatum vara avtalat mellan dig och gäldenären, det krävs således att du begärt betalning och så inte skett för skulden anses förfallen, 1 kap. 5 § Lag om skuldebrev. KFM:s beslut i mål om betalningsföreläggande är även det en exekutionstitel vilket ger möjlighet för KFM att driva in skulden.

Utformning av uppsägning
Det finns inga generella formkrav för uppsägningen utan allmänna avtalsprinciper gäller även här, det kan dock föreskrivas i avtalet hur sådan uppsägning ska ske. I övriga fall bör det vara tillräckligt att du utformar ett skriftligt brev liknande det exempel du får nedan och ser till att hyresvärd och hyresgäst får det tillhanda.

"Härmed vill jag *för- och efternamn* *personnummer* säga upp mitt borgensåtagande för *gäldenärens för- och efternamn* *gäldenärens personnummer* avseende lägenhetsnummer / avtals-id *nummer* med adressen *hyresrättens adress* med iakttagande av uppsägningstid enligt 12 kap. 28 a § Jordabalken om nio månader till upphörande den *datum*

Ort: _________ Datum: ____________________

Namnteckning: _________________________ Namnförtydligande: _________________"

Sammanfattningsvis gäller alltså följande: Du har rätt att säga upp borgensåtagandet om det gått två (2) år sedan åtagandet började gälla, uppsägning sker med en uppsägningstid om nio (9) månader där dina åtaganden löper som tidigare under denna tid. Om du blir krävd på betalning från borgenären har du regressrätt mot gäldenären vilket innebär att du kan driva in skulden. Det är allmänna avtalsrättsliga principer för att säga upp ett borgensåtagande som detta, vilket (om inte annat föreskrivs i avtalet) innebär att ett skriftligt meddelande innehållande nödvändig information bör räcka för uppsägning. Är du osäker på avtalsinnehållet eller liknande kan du kontakta hyresvärden i fråga och kontrollera.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Varmt välkommen att kontakta oss igen

Jakob JohanssonRådgivare