Hur reser man inom EU utan att vara svensk medborgare?

Tack för er hjälp, men jag vill ha ett klart svar på min tidigare fråga gällande om min fru kan resa till Polen eller ett annat europeiskt land med sitt libanesiska pass och tidsbegränsade uppehållstillstånd? Hon är inte svensk medborgare. Tack.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att du ska få ett klart svar på din fråga: Ja! Din fru kan resa till Polen och alla andra EU medlemsstater.

När hon reser så måste hon ha med sig sitt libanesiska pass tillsammans med det svenska uppehållstillståndskortet som hon har fått från Migrationsverket. Hon måste visa upp båda två när hon reser, för att kunna bevisa att hon har rätt att vistas i Sverige när hon ska åka tillbaka från Polen.

Med vänliga hälsningar,
Lena FamulakRådgivare