Hur reglerar man personliga skulder bäst?

Min son har köpt bostadrätt ihop med sin flickvän. Jag har betalat ca 10% av sonens del i lägenheten. Vid framtida försäljning har jag rätt till 10% av försäljningsbeloppet. Frågan är nu hur vi ska upprätta ett giltigt avtal. Om jag eventuellt avlider vill jag att min del kommer att ärvas av min son och dotter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Ett vanligt sätt att reglera liknande skuldförhållanden är att upprätta ett enkelt skuldebrev i enlighet med Skuldebrevslagen. Det blir då ett skriftligt erkännande av den skuld de har till dig i och med lägenhetsköpet och ni kan välja att signera det allihopa, samt eventuellt ha vittnen för att undvika framtida konflikter om fordringen.

Gällande arvet kommer det i frånvaro av testamente tillfalla din make/ maka om du är gift, och inte har särkullbarn, se Ärvdabalken 3 kap. Är du inte gift tillfaller arvet istället dina barn med lika andel, i enlighet med Ärvdabalken 2 kap. 1 §. Önskar du att din andel i lägenheten specifikt ska tillfalla din son och dotter föreslår jag ett testamente, eftersom uppdelningen av arvet i sin helhet annars kommer vara upp till arvtagarna att bestämma över.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare