FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/05/2018

Hur räknas skulder vid en bodelning?

Får min fru dela med mig mina tillgångar utan mina skuld eller alla mina skuld och tillgångar delas vid skilsmässan.

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga vill du veta vilka skulder som ska delas mellan parterna och vilka som var och en behåller själva vid en bodelning.

Regler om bodelning finner man i Äktenskapsbalken (Äktb)

Huvudregeln är att skulder räknas av mot de giftorättsgods (den egendom som ingår i bodelningen) som maken äger när bodelning sker. Dock ska man notera att en make kan bara räkna av skulder som täcks av dennes giftorättsgods (11 kap 2 § 1 st Äktb). Om två makar har 10 000 kr i giftorättsgods och Make A har 5 000 kr i skulder och make B 15 000 kr. Då kommer A bidra med 5 000 kr som ska delas mellan makarna, och B 0 kr (inte – 5 000 som man annars hade kunnat tänka sig).

Från denna regel finns ett antal undantag. Den vanligaste anledningen att en skuld inte ska räknas med vid bodelningen är att den hänför sig till enskild egendom (11 kap 2 § 2 st Äktb). Detta betyder att om en make lånat pengar för att reparera en båt som sedan tidigare är enskild egendom.

Studieskulder anses vara annorlunda än andra skulder, de brukar ses som en investering som ger ökad framtida lön. Detta innebär att de inte alltid inkluderas i bodelningen. Om Studieskulderna räknas med i bodelningen avgöras av hur mycket båda parterna har, och om det finns några andra omständigheter som skulle medföra att den ena parten bör få mer i bodelningen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare