Hur räknar vi ut antalet semesterdagar för en anställd?

Hej, mitt företag håller på att gå i konkurs och därför sade jag upp en anställd pga arbetsbrist. Vi är inte ense om han har rätt till semesterlön och i så fall hur mycket. Han var anställd 190401 - 190414 till 40 % av heltid fördelat på 2 dagar i veckan. 190415 - 191231 arbetade han 80 % av heltid 4 dagar i veckan.

Månadslön på heltid 30 000 kr.

Under sommaren var han helt ledig i 4 veckor sammanhängande. Han fick ingen lön under den perioden utan semestern var obetald.

Hur många betalda semesterdagar har han rätt till att få semesterlön för?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Min redogörelse i svaret till dig är hur beräkningen brukar ske enligt den s.k. begränsade nettometoden vari nettosemestern räknas ut. Du bör dock vara uppmärksam på att det kan finnas skillnader i eventuellt kollektivavtal att ta hänsyn till varför det i sådana fall kan vara en god idé att anlita en jurist som går igenom ärendet närmre.

En arbetstagare som arbetar deltid fördelad under fem arbetsdagar per vecka har rätt till 25 semesterdagar. Intjänandeår och semesterår är den 1 april till 31 mars. En arbetstagare som anställs innan den 31 augusti har rätt till 25 obetalda semesterdagar. För rätt till betalda semesterdagar krävs att vederbörande tjänat in dem. Under 2019 har arbetstagaren arbetat hos er från den 1 april till den 31 december, innebärande att han tjänat in en del semesterdagar, dock inte alla 25. För arbetstagare som arbetar mindre än fem dagar per vecka måste en omräkning ske, vilket görs med den begränsade nettometoden. Nettosemestern beräknas genom att man tar antalet arbetsdagar i veckan multiplicerat med antalet semesterdagar och sedan delar det med fem. Det innebär att en arbetstagare som arbetar fyra dagar per vecka har rätt till 20 semesterdagar om den arbetar ett helt år ( (4 arbetsdagar x 25 semesterdagar)/5 = 20 ). Ojämna avtal avrundas alltid uppåt.

I ert fall blir det än mer avancerat att räkna då arbetstagaren första 15 dagarna arbetat 2 dagar per vecka och därefter fyra dagar per vecka. Ett sätt att räkna då blir antalet antal dagar / 365 x 25 semesterdagar. Vid deltid ska antalet framräknade semester dagar multipliceras med antalet dagar per vecka (2/5 eller 4/5).

Perioden 2019-04-01 – 2019-04-14

15/365 x 25 = 1.0274

1.0274 x (2/5) = 0.411 = 1 semesterdag

Perioden 2019-04-15 – 2019-12-31

261/365 x 25 = 17.8767 semesterdagar vid heltid.

17.8767 x (4/5) = 14.3014 = 15 semesterdagar

Enligt en beräkning enligt ovan har arbetstagaren tjänat in16 betalda semesterdagar.

Om ni önskar vidare hjälp av en av våra jurister är ni varmt välkomna att återkomma till mig per e-post för en offert och vidare kontakt. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare