Hur räknar vi ut anskaffningsutgiften vid ärvda aktier?

Hej

Om man ärver aktier men inte vet anskaffningskostnader, hur räknar man ut skatten? Min mor ärvde dessa efter min far (det gäller Trygg Hansa aktier som han fick sig tilldelad för många år sedan) och nu har jag och mina syskon sålt dessa efter mors bortgång. Värdet vid försäljningen var 32 tkr.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Det finns regler i inkomstskattelagen (IL) där det framgår hur skatten ska räknas ut. Det är i vissa fall väldigt svårt att ta reda på de ursprungliga anskaffningskostnaderna för aktier. I de fallen kan vi använda "schablonmetoden", som innebär att vi använder 20 procent av försäljningspriset, efter avdraget för bankavgiften eller courtaget, som omkostnadsbelopp (48:15 IL). Vi får använda metoden bland annat om vi har sålt marknadsnoterade aktier eller marknadsnoterade aktieindexobligationer. Vi får inte använda metoden på, bland annat, terminer och optioner.

Försäljningspris
- omkostnadsbelopp (utgifter för anskaffning + utgifter för förbättring)
= vinst eller förlust

Om vi använder oss av schablonmetoden (som omkostnadsbelopp) så skulle det kunna göras på följande vis.
32.000 * 20% = - 6400
Vinsten blir då 32.000 - 6400 = 25.600:-

Om du vill läsa mer om hur du räknar ut vinsten så hittar du Skatteverkets hemsida här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

mvh

Fredrik RisingRådgivare