FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/10/2018

Hur räknar jag ut vad min före detta ska erhålla i ersättning för huset?

Jag ligger i skilsmässa och vi har hamnat i tvist ang. huset. Vi äger 50% vardera av huset.

Vi har gjort en en värdering på huset.

Jag vill att huset ska säljas alternativt att mannen får bo kvar i huset och lösa ut mig.

Han vill ge mig vinsten för värderingen nu och att jag ska stå kvar på lånet. Om jag står kvar på lånet vad har jag rätt till då vid en försäljning bara lånesumman eller har jag rätt till 50 % av försäljningspriset minus den summan han ger mig nu.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur ni beräknar skiftesvärdet

Skiftesvärdet räknar du ut på följande sätt (observera att denna uträkning inte nödvändigtvis representerar ert exakta skiftesvärde, eftersom du inte nämnt relevanta uppgifter):

4.600.000 kr (marknadsvärdet)

- 92.000 kr (2% av marknadsvärdet = mäklararvodet)

- 250.000 kr (förbättringskostnader)

- 2.250.000 kr (anskaffningsvärdet)

= 2.008.000 kr (kapitalvinsten)

x 0,22 (22/30= 22% skatt för bostadsrätter)

= 441.760 kr (latent kapitalvinstskatt)

För att få fram skiftesvärdet tar ni sedan marknadsvärdet minus den latenta kapitalvinstskatten och minus mäklararvodet. Det vill säga:

4.600.000 kr

- 441.760 kr (latent kapitalvinstskatt)

- 92.000 kr (mäklararvodet)

= 4.066.240 kr (skiftesvärdet)

Vilka värden ska användas i bodelningen?

Det värde som ska användas för uträkning av det du ska lösa ut din före detta med är alltså (enligt uträkningen ovan) 4.066.240 kr. Eftersom din före detta äger 50 % %, följer av 0,5 x 4.066.240, att denne ska erhålla 2.033,120 SEK.

För att du ska kunna lösa ut din sambo från bostadsrätten

Eftersom du vill lösa ut före detta sambo från fastigheten så måste du lösa ut denne med hälften av skiftesvärdet (609.470 kr), vilket du gör genom att ta över hans lån för bostaden och kompensera för den summa som eventuellt finns kvar när lånen är betalda (skifteslikvid). I praktiken sker detta genom att du tar ett nytt lån på banken och betalar av din sambos lån. Detta förutsätter att du fått godkänt från banken att ta ett nytt lån för detta.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare