Hur påverkas skatteplikten av att ett hus ges bort?

Min man och jag har varit gifta många år och skaffade bostadsrätt efter giftemålet. Då blev bara min man som ensam ägare. Inga lån finns. Vi är pensionärer och har ungefär lika inkomster. Skulle det vara fördelaktigt att min man överlåter halva bostaden som gåva utan betalning till mig vid en snar försäljning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skatt vid försäljning av hus regleras i Inkomstskattelagen (IL).

Det finns flera effekter av att överlåta halva huset till dig. Om du också äger huset vid försäljningen är du också ansvarig för eventuella fel i huset. Du delar alltså ansvar med din man. Det kommer också att få påverkan på arv om det finns särkullbarn. Det finns också mindre skatterättsliga effekter, på så vis att du också bli skattepliktig vid försäljningen. Den totala skatten som ska betalas är dock den samma "Om en tillgång förvärvas genom arv, testamente, gåva, bodelning eller på liknande sätt, inträder förvärvaren i den tidigare ägarens skattemässiga situation." (44 kap 21 § IL). Eftersom ni har delad ekonomi hade detta antagligen påverkat dig likadant oavsett om halva huset överlåts på dig eller inte. Det är alltså mest formell påverkan överlåtelsen skulle ha.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen

Carl LohmanderRådgivare