Hur påverkas min skatteskyldighet av coronapandemin om jag bor utomlands?

Hej! Om man är skriven (bor) och jobbar i ett annat EU land. Hur många dagar per år kan man då jobba (mobilt) från Sverige utan att få problem med skattemyndigheten? Högst relevant nu i COVID-19 tider. Tackar på förhand för hjälpen.

Lawline svarar

Hej!

Jag kommer i mitt svar att utgå från att du är obegränsat skattskyldig i Sverige. Vem som är att anse som obegränsat skattskyldig framgår av 3 kap. 1 § inkomstskattelagen. Eftersom du är skriven utomlands kommer jag dessutom utgå från att du är undantagen från skattskyldighet i Sverige på grund av ettårsregeln, en regel som du hittar i 3 kap. 9 § andra stycket inkomstskattelagen.

Vad händer om utlandsvistelsen avbryts?

Ettårsregeln förutsätter att du arbetar utomlands i minst ett år. Du har dock rätt att göra kortare avbrott från din utlandsvistelse för semester, tjänsteuppdrag eller liknande ändamål som inte infaller i början eller slutet av tjänsteuppdraget. Ditt uppehåll i Sverige får dock inte överskrida sex dagar för varje hel månad som anställningen varar, eller 72 dagar under ett och samma anställningsår, vilket framgår av 3 kap. 10 § inkomstskattelagen.

Vilken betydelse har coronapandemin?

I svensk skattelagstiftning finns en så kallad säkerhetsventil, som innebär att om du vid inledningen av din anställning på goda grunder kunde anta att dina inkomster inte skulle beskattas på grund av antingen sexmånaders- eller ettårsregeln, men du behöver spendera mer än 72 dagar i Sverige på grund av ändrade omständigheter som du själv inte kan rå för, så kommer dina inkomster inte att beskattas i Sverige, om en beskattning skulle framstå som uppenbart oskälig. Detta framgår av 3 kap. 13 § inkomstskattelagen. Enligt Skatteverket är coronapandemin en sådan omständighet som medför att säkerhetsventilen kan bli aktuell.

Ett ytterligare krav för att säkerhetsventilen ska bli aktuell är att hälften av den tid som undantagsregeln kräver för att bli aktuell ska ha förflutit. Detta innebär att om sexmånadersregeln är den regel som medger undantag från skattskyldighet i Sverige, måste du ha vistats utomlands i minst tre månader, och om det är ettårsregeln som är aktuell, så måste du ha vistats utomlands i minst sex månader. Om detta krav inte är uppfyllt blir säkerhetsventilen endast aktuell i undantagsfall.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare