Hur påverkar samboförhållandets upphörande ett inbördes testamente?

Hej! Jag och min sambo har skrivit ett inbördes testamente med hjälp av jurist, som tog fram avtalet.

Vi vill ju såklart att testamentet skall gälla om någon av oss dör.

I en formulering i testamentet står det;

" Vad vi i detta testamente har förordnat till varandra är utan verkan om samboförhållandet upphör på annat sätt än genom äktenskap".

Detta tolkar jag som att testamentet är ogiltigt om vårt samboförhållande upphör, bortsätt från om vi gifter oss.

Är det då alltså ogiltigt både om vi skiljer oss eller vid dödsfall? Sambo förhållande upphör väl vid dödsfall?

Tack! /D

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga. När det kommer till dessa typer av frågor är det främst sambolagen som tillämpas.

Utifrån den information jag har fått angiven i din fråga tolkar jag det som att ni vill ärva varandra efter att en av er avlider. Som du mycket riktigt påpekar upphör ett samboförhållande inte bara vid ingående av äktenskap men även vid dödsfall (2 § första stycket punkt 1 och 3 sambolagen). Utifrån den angivna formuleringen av testamentet verkar den alltså enbart utgå ifrån att ni ärver varandra i de fall ni gifter er. Detta är helt tillåtet eftersom sambolagens bestämmelser är dispositiva, dvs. att man exempelvis genom avtal eller testamente kan stadga att vissa bestämmelser från just sambolagen inte gäller mellan er.

Sammanfattningsvis verkar syftet med detta testamente vara att enbart i det fall då ni gifter er så aktualiseras testamentet. Det kolliderar på så sätt med er avsikt att ärva varandra vid det fall då en av er avlider.

Om du känner dig osäker på hur du kan gå vidare med din fråga rekommenderar jag dig att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag försöka förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare