Hur påverkar ett förskott på arv bodelningen och resterande arv?

Hej,

hur ska förskott av arv till bröstarvinge av enskild egendom till ett särkullbarn av tre särkullbarn avräknas vid beräkning av laglott och bodelning mellan makar?

Antag att gåvan/förskott på arvet ges av enskild egendom värderas till 500 000 vid gåvotillfället till särkullbarnet. Den avlidne som givit förskottet har kvar 800 000 i enskild egendom och 1 300 000 i giftorättsgods. Den efterlevande makan har 800 000 i giftorättsgods och 150 000 enskild egendom.

Hur ska man beräkna bodelning och laglott så att de två andra särkullbarnen (och makan) blir tillgodosedda enligt lag? Ska 500 000 läggas till den avlidnes giftorättsgods eller inte vid bodelning och sedan dras av vid laglottsberäkning?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur förskottet på arv till en bröstarvinge (ett särkullbarn) spelar in i föredelning av resterande arv till andra arvingar (även de är särkullbarn). Även hur bodelningen mellan makarna ska gå till. Jag tolkar även frågan som att alla 3 särkullbarnen är barn till den avlidna. Din fråga regleras därför både i Ärvdabalken (ÄB) men även i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Hur ska bodelningen ske?
Det som vanligtvis händer när förskott på arv har givits är att förskottet oftast läggs till som ett fiktivt belopp i bodelningen. Att beräkningen av värdet i boet ska ske som att förskottet inte hade givits. Förskottet ingår då i bodelningen. Dock gäller detta bara om förskottet ges av egendom som är makarnas giftorättsgods (11 kap. 5 § ÄktB). Om förskottet har givits av enskild egendom ska det inte tas med i bodelningen.

Förskottet, om jag har tolkat frågan rätt, gavs från den avlidnas enskilda egendom. Förskottet kommer då inte ha någon betydelse i bodelningen och kommer inte läggas till som ett fiktivt belopp. Eftersom förskottet gavs av medel som var den avlidnas enskilda egendom.

Vid bodelningen ska bara egendom som är giftorättsgods ingå och hälften delas. Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Enskild egendom ska alltså helt och hållet tillfalla den maken som äger den enskilda egendomen (7 kap. 1 och 2 § ÄktB, 10 kap. 1 § ÄktB).

Bodelningen kommer i förenklad form bli följande med siffrorna som angavs i frågan:

Den efterlevande makan:
Giftorättsgods: 800 000 kr.
Enskild egendom: 150 000 kr.

Den avlidne:
Giftorättsgods: 1 300 000 kr.
Enskild egendom: 800 000 kr.

Sammanlagda giftorättsgodset som makarna då har är: 800 000 + 1 300 000 = 2100000 kr.

Det är den summan som ska hälften delas mellan makarna. Vilket innebär att makarna får ut 1 050 000 kr var i bodelningen av giftorättsgodset (11 kap. 1 och 3 § ÄktB).

Kvarlåtenskapen för den avlidna blir alltså: 1 050 000 (från bodelningen) + 800 000 kr (enskild egendom) = 1 850 000 kr. Vilket ska fördelas på arvingarna till den avlidne.

Hur beräknas arvslotten när det finns ett förskott på arvet?
Det som händer är att efter bodelningen har skett så ska arvet (kvarlåtenskapen) fördelas på de arvsberättigade. I detta fall de 3 särkullsbarnen (2 kap. 1 § ÄB). Särkullbarn har även rätt att få ut sitt arv direkt (3 kap. 1 § ÄB).

Kvarlåtenskapen som den avlidna har uppgick till 1 850 000 antal kronor. Om det inte hade givits något förskott till ena barnet hade barnen fått 1 850 000/3 kronor var, eftersom bröstarvingar ska ta lika delar (2 kap. 1 § ÄB). Men eftersom ena barnet nu har fått ett förskott på arvet så måste det tas i beaktande vid beräkningen av arvslottet.

Det som händer är att förskottet plusas på kvarlåtenskapen som ett fiktivt belopp. 1 850 000 + 500 000 = kvarlåtenskapen från den avlidna = 2 350 000. Denna kvarlåtenskap ska då fördelas på de 3 arvingarna. Arvslotten beräknas alltså med denna formel: (6 kap. 5 § ÄB).

Vilket innebär att arvslotten för barnen är: 2 350 000/3=783333 kr var. Det innebär också att laglotten (halva arvslotten) är 391 667 kr (7 kap. 1 § ÄB). Det ena barnet har dock redan fått 500 000 kr och har då bara rätt till 283333 kr (arvslotten-förskottet = den arvslott som särkullbarnet som har fått förskott har rätt till) (6 kap. 6 § ÄB).

Det är så arvslotten räknas ut när ett förskott på arvet har givits till en av arvingarna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare