Hur påverkar dagsböter min ansökan om svenskt medborgarskap?

Hej. Jag ansökte om svenskt medborgarskap 2018-07-31 och sedan begick jag ett olagligt körbrott 2018-09-15 och fick ett beslut från förvaltningsdomstolen att betala ett dagligt brott a 30 dagar. Vilka är de förväntade effekterna på mitt beslut att få medborgarskap?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i lagen om svenskt medborgarskap.

För att din ansökan ska beviljas krävs bland annat att du har haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt (lagen om svenskt medborgarskap 11 § femte punkten).

Just kravet på hederligt levnadssätt innebär att kriminalitet kan påverka din ansökan om svenskt medborgarskap.

migrationsverkets hemsida står att om du begått ett brott så kan du fortfarande bli svensk medborgare, men att du kan behöva vänta en tid beroende på vilket straff du fick. Dagsböter á 30 dagar innebär att du kan få medborgarskap tidigast ett år efter brottet.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare