FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal31/07/2018

Hur pass utförlig ska en undersökning av en fastighet vara innan jag köper den?

Hej,

Vi har precis köpt en fastighet där det fanns ett eluttag som inte var inkopplat. Vi ringde dit en elektriker som direkt kostaterade att fastigheten saknade framdragen jord. I fastighetens entreplan har säljarna monterat jordade eluttag. Är detta ett dolt fel?

Ska tilläggas att vi inte valde besiktning av fastigheten och tittade bara på den som hastigast 15 minuter på en visning. I källaren satt ett gammalt proppskåp med massa elkablar hängandes, väldigt synligt men vi tänkte att det berörde källaren som vi ändå tänkt renovera. Vi hävdar att vi köot en fastighet som vi var helt hundra på var jordad men nu visade det sig inte vara det. Vem ska stå för kostnaderna? Säljarna som monterat fel eluttag och vilselett oss eller vi för att vi inte undersökte det närmare trots att det fann anledning att göra det.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga behandlas utifrån 4 kapitlet jordabalken (JB), som rör frågor om köp av fastighet.

Köparen av fast egendom har en skyldighet att undersöka fastigheten före köpet. Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha märkt vid undersökningen (4 kapitlet 19 § 2 stycket JB). Reglerna kring undersökningsplikten vid köp av fast egendom är väldigt stränga. Då ni säger att ni endast undersökte fastigheten ca 15 minuter så tvivlar jag på att ni kommer att kunna åberopa detta fel.

Om det är så att det utförligt står i avtalet att detta fel inte skulle finnas, skulle ni ha en möjlighet att åberopa felet (se 4 kapitlet 19 § 1 stycket JB).

Jag är ledsen men det kostnaderna för detta kommer troligtvis att hamna på er då ni inte har genomfört en utförlig undersökning av fastigheten.

Jag hoppas ni fick svar på eran fråga. Återkom gärna om ni undrar över något!

Med vänlig hälsning,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare