Hur överklagar jag ett beslut från socialtjänsten?

Hej! Har inte blivit betalt från socialen hur kan man överklaga om det? Ar jag på rätt stället?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att du ska kunna överklaga krävs att du har fått ett beslut från socialen. Är du missnöjd med det beslutet kan du lämna in en överklagan. Den ska lämnas in till ditt socialkontor. En överklagan måste göras inom tre veckor från det att du fått beslutet. Om det gått mer än tre veckor har du inte längre rätt att överklaga. Har du fortfarande rätt att överklaga ska du meddela din handläggare om att du vill överklaga beslutet, förklara varför och sedan skriva under med ditt namn. Det går bra att skriva meddelandet på ett vanligt papper och antingen personligen lämna in eller skicka in till ditt socialkontor. Din handläggare kommer då att bedöma om det går att ändra beslutet. Handläggaren kan välja att ändra beslutet, men om denne inte gör det på det sättet du har begärt ska kommunen skicka ditt överklagande till förvaltningsrätten. (16 kap 3 § socialtjänstlagen, 22 - 28 §§ förvaltningslagen)

Skulle förvaltningsrätten inte heller ändra ditt beslut kan du överklaga deras dom till kammarrätten och till sist Högsta Förvaltningsdomstolen, men för de två sistnämnda instanserna krävs ett så kallat prövningstillstånd. (33 - 35 §§ förvaltningsprocesslagen)

Hoppas du har fått svar på din fråga! Vill du ha hjälp med att formulera en överklagan är du varmt välkommen att boka tid hos Lawline Juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Behöver du hjälp med ärenden relaterade till Offentlig rätt och Förvaltningsrätt? Våra duktiga jurister kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret så svarar en av våra jurister dig inom 24 timmar. Juristen kommer att kontakta dig och ge dig ett tidsestimat och ett prisförslag för att hjälpa dig med att lösa ditt ärende

0 / 1000