FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/09/2018

Hur ordnar vi bodelningen när vi inte är överens?

Hej! Jag flyttade ut/ vi separerade i maj. Blev utköpt ur huset. Vi skulle fixa bodelning själva och det lät bra först. Jag fick bara det sämsta o tog inte med mig något knappt. Jag fick köpa möbler o annat till lägenheten och han vägrade ge mig en slant för det. Han hotar med att ta halva barnbidraget. Han tjänar väldigt bra och jag studerar och har inget jobb. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

En begäran om bodelning ska framställas inom ett år från den dagen samboförhållandet upphörde (SamboL §8) så har ni inte upprättat någon bodelning och du inte känner att ni delat upp bohaget på ett rättvist sätt så finns fortfarande möjlighet att göra detta. Du nämner barnbidrag i din fråga men ingenting om att ni har gemensamma barn så jag antar att ni har det och att det är du som är mottagaren av bidraget. Jag går sedan igenom var sak för sig nedan.

Bodelning av bohaget (Sambolagen § 12-16)
En bodelning görs med utgångspunkten från hur egendomsförhållandena såg ut när samboförhållandet inleddes. Det du förde in i boet får du därmed föra ut ur boet. Har ni köpt nya möbler och saker tillsammans ses det som gemensam samboegendom och ska därmed ingå i det bohag som ni nu delar upp mellan er. Den egendom som aldrig delas är era privata ägodelar även om den inskaffats under sambotiden, såsom kläder, kroppsprodukter, mobiltelefonen etc. Var och en av sambor äger sina pengar på det egna kontot. Har någon en skuld som inte kan betalas med den enskilda egendomen eller pengarna på kontot så kan den få täckas av den gemensamma samboegendomen. Det kan därför vara bra att någon annan hjälper till med bodelningen om paret inte kommer överens om hur bodelningen ska gå till.

Köpa ut den andres egendom (Sambolagen § 17)
I ett hem finns inte alltid dubbletter av allting och ibland kan man tycka att den gemensamma egendomen är anpassad till det nuvarande hemmet. Det finns naturligtvis möjlighet att göra en överenskommelse där man värderar hemmet och ersätter den andre med dess halva värde. Kan vara en bra lösning för bägge parter många gånger. Detta är dock endast något som parterna kan komma överens om. Det går därför inte att tvinga den ena parten att ersätta de inköp som görs av den andre parten. Sambolagen ger endast rättigheten att dela den gemensamma egendomen på ett ekonomiskt rättvist sätt. Du måste därmed kräva din ekonomiska rätt ur det gemensamma boet.

Bostaden (Sambolagen § 22)
Den som ägde bostaden när samboförhållandet inleddes har den grundläggande rätten att få fortsätta bo kvar. Denna regel gäller främst för fastigheter där personen som bodde först förmodligen investerat i bostaden vid köpet. Det finns dock möjlighet för den andre om denne kan anse sig ha en bättre rätt till bostaden av särskilt skäl, att faktiskt få ta över bostaden från den andre, främst när det gäller lägenheter. I ert fall var er gemensamma bostad ett hus och ni verkar redan ha löst bostadsfrågan. Uppmaning till dig är att kontrollera att värderingen gjorts på ett korrekt sätt och att du därmed fått ut din ekonomiska rätt från bostaden. En sådan värdering grundar sig inte i vem som betalt mest i bostaden utan att man gjort det tillsammans. En hemmafru som sköter barnen har samma rätt till den gemensamma bostadens värde som den arbetande mannen. Att båda bidrar visar på gemensam och lika rätt, till lika mycket, oavsett vad bidraget varit.

Barnbidraget
Frågan om barnbidraget är inget som ska ingå eller läggas in i en bodelning. Barnbidraget är ämnat till barnet och ska betalas ut till den som sköter barnet. Gör du det ensamt sker utbetalningen till dig och om ni har barnen varannan vecka kan barnbidraget splittas och betalas ut halva var till er båda. Detta beror på vad ni kommer överens om gällande omsorgen kring barnen.

Sammanfattningsvis
Det är viktigt att se var sak för sig. Rätten till bostaden handlar om att skydda den part som är mer skyddsvärd, vilket alltid är barnen. Barnen ges alltid förtur till bostaden och därmed den förälder som barnen ska bo hos. Den som ska separera måste därför fundera på vem av parterna som behöver bo kvar för att minst skada ska ske. Finns inga barn och lägenheten är anpassad för den av parterna som ex. har ett handikapp, går förturen till denne. Detta är av enbart praktiska skäl och för att skydda den som kan få det besvärligast att flytta.

Vad gäller samboegendom så handlar det enbart om ekonomiska skäl, att värdera de investeringar som parterna har valt att göra tillsammans, en gång i tiden då de var överens. Det som införskaffats till hemmet, och därmed ingår i samboegendom, har haft ett syfte att brukas tillsammans oavsett vem av parterna som tjänar mest. Bohaget ska därför delas rättvist av ekonomiska skäl. Det du förde in i boet ingår inte i den gemensamma egendomen och kan därmed tas med ut ur boet.

Barnbidrag är ett bidrag till ditt barn och bör inte ingå i en överenskommelse i form av "jag behåller bohaget och du behåller barnbidraget".

Mitt råd till dig är att se till att det sker en så rättvis bodelning som möjligt. Det finns inga skäl att dela orättvist på grund av osämja eller att någon tjänat mer och därmed anser sig ha bidragit mer. Se därför till att var sak sker på rätt sätt. Den som har bäst rätt till bostaden ska i första hand avgöra om denne vill bo kvar, den som bor kvar ska betala halva den värdeökning som skett sedan köpet, bohaget ska av värdemässiga och ekonomiska skäl värderas och delas lika i värde för att kunna bytas/säljas mellan parterna eller till någon annan. Krav på att lösas ut eller ersättas för inköp finns inte, men överenskommelser står parterna fritt att göra. Barnbidrag ska betalas till den/dem som sörjer för barnet och ska även detta rättvist delas.

Om ni inte kan komma överens om bodelningen kan du ansöka om en bodelningsförrättare hos tingsrätten i er hemvist. Denne kommer i första hand försöka få er att komma överens men kan utföra en tvångsdelning om det anses nödvändigt. Ansökningsavgiften är på 900 kr och det tillkommer även andra avgifter, dessa subventioneras dock av statligt ersättningsgaranti. Båda parterna ska betala avgifterna och det går säkert att begära delad räkning också. Du kan säkert få mer information om du ringer till er närmsta tingsrätt och frågar om kostnaderna.

Hoppas du fått den information du behöver, du är annars välkommen med följdfrågor.
Lycka till.

Jennie NilssonRådgivare