Hur ofta jag är skyldig till hyresvärd att låta ha visningar under uppsägningstiden? När och hur hyresvärd måste meddela detta till mig?

Hej

Hur ofta jag är skyldig till hyresvärd att låta ha visningar under uppsägningstiden? När och hur hyresvärd måste meddela detta till mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga behandlar hyresgästens skyldighet att låta hyresvärden ha visningar av hyresrätt under uppsägningstid. Bestämmelser i 12 kap Jordabalken (hyreslagen) blir tillämpliga.

Enligt 12 kap. 26 § 1 st. hyreslagen har hyresvärden rätt att visa lägenheten för befintliga hyresgäster om ny sådan ska tillträda. Under din uppsägningstid har alltså hyresvärden rätt att visa upp lägenheten för nya hyresgäster.
Hyresgästen är vidare skyldig att låta den visas på lämplig tid. Lämplig tid kan vara både dag- och kvällstid, men det bör alltså ske i samråd mellan hyresvärd och hyresgäst. Hur ofta du har skyldighet att låta visa lägenheten finns inga bestämmelser kring, men det bör alltså ske i överenskommelse med hyresgästen och hyresvärden.

Underlåter hyresgästen att bereda hyresvärden får kronofogdemyndigheten meddela särskild handräckning, enligt 12 kap 26 § 5 st. hyreslagen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare