FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/04/2018

Hur mycket underhållsbidrag ska utgå vid växelvist boende där den ena föräldern har högre inkomst än den andra?

Hej,

Jag har en fråga angående underhållsstöd vid växelvis boende. Jag tjänar mer än min exfru och förstår att jag skall betala underhåll till henne, frågan är bara hur mycket? Hon har barnen ca 7 månader om året och jag 5. Vet inte exakt vad hon tjänar men jag tror att jag tjänar ca 15000kr netto mer i månaden.

Vad är en rimligt belopp att betala henne i månaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar frågan som att du undrar vad du ska betala i underhållsbidrag till din exmake. Underhållsstöd tillhandahålls av staten och betalas ut enligt socialförsäkringsbalkens regler. I ditt fall är det underhållsbidrag som kommer bli aktuellt. Underhållsbidrag regleras i föräldrabalken (FB).

Vad är ett underhållsbidrag?

Föräldrar till barn har en underhållsplikt vilket framgår av 7 kap. 1 § FB. Samma § säger att underhållet ska bestämmas efter barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Det betyder alltså att underhållet till barn kan komma att variera beroende på barnets ålder och hur god ekonomisk förmåga föräldrarna har.

När ska underhållsbidrag utgå?

I 7 kap. 2 § FB regleras skyldigheten att betala underhållsbidrag MEN regeln syftar att användas vid situationer där föräldrarna har gemensam vårdnad men barnet endast bor varaktigt med en av föräldrarna. Se 7 kap. 2 § 2 i FB. Eftersom era barn bor växelvis hos er innebär det att dem bor varaktigt med båda föräldrarna. Det saknas därmed förutsättningar att vid växelvist boende kräva att den ena maken ska betala underhållsbidrag.

I praktiken fungerar det emellertid inte alltid så. Högsta domstolen fastställde i ett avgörande från 2013 att den rikare föräldern kan bli bidragsskyldig även vid växelvist boende om den ena föräldern har betydligt högre inkomst än den andra. Anledningen är att Högsta domstolen ansett att barn har rätt att leva på den nivå som inte alltför mycket avviker från den standard som den rikare föräldern har. Det betyder alltså att du, precis som du säger, kan vara skyldig att betala underhållsbidrag till din exmake då du har godare ekonomisk förmåga än henne.

Hur fastställs underhållsbidraget?

Den här delen av frågan kommer jag tyvärr inte kunna ge dig ett exakt svar på. Det jag kan säga är att du troligtvis kommer behöva betala underhållsbidrag då 15 000 kr i månaden mer än din make får anses vara en mycket högre inkomst. Sammantaget så kommer bidragets storlek bero på hur stor skillnad det är mellan er inkomst. Jag rekommenderar att boka en tid med någon av handläggarna på försäkringskassan. Du kan läsa mer om det här.

Hoppas detta hjälpte dig!

Lawline RådgivareRådgivare