FrågaSKATTERÄTTÖvrigt27/06/2018

Hur mycket skatt måste man betala vid fastighetsförsäljning?

Jag har en bostadsrätt jag vill överlåta med tillhörande lån till min f.d sambo och har läst flera av era

för all del uttömliga svar men känner mig ändå osäker på vad skatteffekten blir. Har anskaffningskostnad/

köpeskilling på 2360000 lån på 1770000 och lght är värderad av banken till ca 3000000. Vill helt enkelt

försöka överlåta allt till henne utan att skatta alls så klart men det verkar inte vara så enkelt.

Vad jag förstår blir det ändå beskattning fast överlåtelsen av lånet (som då blir köpet) understiger

anskaffningsvärdet (förlust för mig). Tycker reavinsten borde kunna skjutas upp till den dag hon

avyttrar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om skatt finner man i Inkomstskattelagen (IL).

Vid gåvor behövs ingen skatt betalas, utan den som får gåvan "tar över" skatten på så vis att anskaffningsvärdet inte förändras på grund av gåvan. När gåvotagaren vid ett eventuellt senare tillfälle säljer huset beräknas alltså skatten från försäljningsvärdet och gåvogivarens införskaffningsvärde. "Om en tillgång förvärvas genom arv, testamente, gåva, bodelning eller på liknande sätt, inträder förvärvaren i den tidigare ägarens skattemässiga situation." (44 kap 21 § IL). För att det ska anses vara en gåva kan ingen motprestation ske, dvs din före detta sambo kan inte "ge" dig betalningen. Om ni gör så anses det ändå vara en försäljning.

Om du får ersättning för huset, anses det som sagt vara ett köp vilket innebär att ni kommer behöva betala skatt om det säljs med vinst, oavsett hur ni gör med lånet. Lån har ingen inverkan på skatteplikten. Det som avgör skatteplikten är hur mycket du får för huset (med avdrag för försäljningskostnader och liknande) och hur mycket du köpt huset för.

För att skjuta upp skatten vid en försäljning kan du använda dig av uppskov. Det innebär att du skjuter upp beskattningen. Mer om detta hittar du på skatteverkets hemsida (här).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare