Hur mycket skatt måste jag betala när jag säljer min gård?

Hej, jag har ärvt en gård. Om jag säljer den undrar jag hur mycket skatt jag betalar ? Gården ärvdes innan av min farbror. Vi känner inte till köpeskillingen från 1956.

Tack för hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du betalar kapitalskatt på 22/30 av vinsten du gör på försäljningen av fastigheten.

Vinsten räknar du ut genom att ta:

Försäljningspriset

– Köpeskillingen från 1956

– Arbete ni lagt ner på fastigheten (Renoveringar)

– Försäljningskostnader (t ex mäklararvode)

= Vinst

Ett exempel:

1 000 000 (Försäljningspriset)

– 200 000 (Köpeskillingen)

– 70 000 (Renoveringar)

– 30 000 (Mäklararvode)

= 700 000 (Vinst)

22/30 av vinsten = 513 333 kr

30% skatt på 22/30 av vinsten = 154 000 kr

I detta exempel ska du alltså betala 154 000 kr i skatt.

För att hitta inköpspriset kan du vända dig till Lantmäteriet, de har ett fastighetsprisregister du kan använda för att få reda på inköpspriset för fastigheten. De gör det även möjligt att logga in och se diverse information om din fastighet här:

https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare