FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/11/2018

Hur mycket ska min före detta make lösa ut mig med?

Jag och min man ska skiljas. Han ska lösa ut mig ur huset. Vi har gjort en beräkning och jag vill bara kontrollera om det stämmer. Vi har inga lån på huset och vi har räknat som följer:

Husets värde (mäklare som värderat) minus anskaffingsvärde samt kostnader för ny- till- och ombyggnationer och mäklararvode samt lagfart. Den vinst som vi då fått fram har vi delat på två och därefter räknat med beskattning på 22% på den summan och det som blir kvar efter att den summan beskattats är den summa jag får av min man. Stämmer den uträkningen?

2,1 miljoner är huset värt i dag. Vi köpte det för 465 000 och har lagt ca 235 000 på renovering, beräknar att mäklararvodet blir ca 50 000 och kostnad för lagfart 17 000. Vinsten blir då ca 1 333 000. Denna summa delas på två och därefter dras skatt på 22% på min halva. Det belopp som jag får blir ca 519 870 kr.

Kan den uträkningen stämma?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur ni beräknar skiftesvärdet

Skiftesvärdet räknar ni ut på följande sätt:

2.100.000 kr (marknadsvärdet)

- 50.000 kr (mäklararvodet)

- 235.000 kr (förbättringskostnader)

- 465.000 kr (anskaffningsvärdet)

= 1.350.000 kr (kapitalvinsten)

x 0,22 (22/30= 22% skatt för bostadsrätter)

= 297.000 kr (latent kapitalvinstskatt)

För att få fram skiftesvärdet tar ni sedan marknadsvärdet minus den latenta kapitalvinstskatten och minus mäklararvodet. Det vill säga:

2.100.000 kr

- 297.000 kr (latent kapitalvinstskatt)

- 50.000 kr (mäklararvodet)

= 1.753.000 kr (skiftesvärdet)

Vilka värden ska användas i bodelningen?

Det värde som ska användas för uträkning av det din före detta make ska lösa ut dig med är alltså (enligt uträkningen ovan) 1.753.000 kr. Jag antar att ni äger 50 % vardera, varför din före detta make ska betala dig 876.500 kr.

Slutsats

Du ska erhålla 876 500 kr. Jag rekommenderar dock att ni kontaktar en jurist för att upprätta en mer specifik uträkning.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare