FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt11/04/2021

Hur mycket ska betalas i ersättning för förstörda stolar?

Hej, vi har hyrt en lägenhet i andra hand. Hyresvärden lämnade två stolar som vi ställde på balkongen och de blev förstörda av regnet. Det finns ingen inventering av möblerna som hade lämnats före uthyrning och vi har inte kommit överens av vad skulle återbetalas om något blev skadat. Nu säger hyresvärden att vi ska ersätta honom 2000kr för skadan av stolarna, vilket jag tycker är fel, då stolarna är väldigt simpel och kostar inte mer än 400kr som ny. Hyresvärden säger att stolarna var "vantage" och att han fick dem av en vän som gåva, då går det inte bevisa vad var priset av dem när han fick dem och jag vet inte heller hur man bevisar vad priset var när vi flyttade in. Jag vill inte betala mer än det är faktiskt värt. Hur gör man i det fall man kommer inte överens om värde av skadade saker? Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag förstår din fråga som att ni har ni haft stolar ute som har förstörts i regnet, och nu undrar du hur man kan komma överens om ett faktiskt värde för stolarna. Detta kommer jag utgå ifrån i mitt svar. Eftersom ni inte hade avtalat om vad som händer om något skadas är skadeståndslagen (SKL) tillämplig (SKL 1 kap. 1 §).

Skadestånd för de förstörda stolarna

Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan (SKL 2 kap. 1 §). De förstörda stolarna innebär en sakskada. Lagen ger ingen definition av vad som är vårdslöshet utan det krävs att en bedömning görs i varje enskilt fall. Men eftersom stolarna ställdes ut på balkongen, och detta alltså inte rör sig om en ren olyckshändelse, så ska de skadade stolarna ersättas.

Värdet av stolarna ska betalas

Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning (SKL 5 kap. 7 §). Ni ska alltså bara ersätta stolarnas värde eller reparationskostnader. En reparationskostnad får dock inte heller vara högre än sakens värde. Det är alltså återanskaffningskostnaden med avdrag för ålder och bruk som ersätts. Om stolarna inte är värda mer än 400 kr ska ni inte betala mer än det. Tex ersätts inte eventuellt affektionsvärde som stolarna har för hyresvärden.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis är detta alltså en sakskada som ska ersättas, men inte till något högre belopp än stolarnas värde. Om ni inte kommer överens om vad detta värde är kan du ta ärendet till domstol. Ifall du inte vill gå så långt så kan du också visa hyresvärden lagen och vad anskaffningspriset för stolarna är idag, för att på detta sätt försöka komma till en lösning av problematiken. Vill du ha mer juridisk hjälp så kan du boka en tid med en av våra jurister här på Lawline (https://lawline.se/boka).

Hoppas du fick svar på din fråga och tack för att du vände dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Nadja NordlundRådgivare