Hur mycket ljud får man göra ifrån sig i en hyreslägenhet?

Hej, Detta gäller boende i hyresrätt. Kan min granne under mig klaga på hur jag går i min lägenhet? Och då går jag inte högt utan går vanligt och även i bland går på tår samt glider fram med mina fötter på golvet för att låta mindre. Hon har klagat till min hyresvärd som ringde och pratade med mig och jag förklarade hur jag bor och samt aldrig nånsin fått klagomål på mig. Jag har aldrig fest, spelar aldrig hög musik, men hon stör sig på hur jag går i min lägenhet och hon jobbar skift och behöver sova och jag jobbar heltid och jag är inte hemma hela dagar. Men kan hon verkligen klaga på det och ställa sig och skrika på mig från sin balkong hur jag går i min lägenhet och tydligen har hon bott där 7-8 år och sen jag flyttade in har hon stört sig och nu har jag bott i min lägenhet 1 år 6 månader, jag har ett fullt normalt levnadssätt och jag tänker verkligen på hur jag går och ännu mer efter mitt prat med min hyresvärd.

Jag vet inte vad jag ska göra? jag sa bara till min hyresvärd att stör dem sig så pass mycket så får de bo i hus på landet, då kan man inte bo i lägenhet om man inte klarar av normala ljud. Kan jag risker att få flytta?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Regler om hyra finns i 12 kap jordabalken (JB). I 12:25 JB stadgas att hyresgästen måste ta hänsyn till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Denna bestämmelse innebär att en hyresgäst inte får göra mer ljud från sig än vad som är "normalt". Att gå i sin lägenhet är självklart alltid okej. Det räknas aldrig som en olovlig störning, utan en person som bor i en lägenhet måste kunna leva ett normalt liv utan att behöva tänka på att smyga runt i lägenheten för att inte störa någon. Här är också viktigt att påpeka att hänsyn inte tas till om en person är känsligare än normalt. Det är också mer acceptabelt med en högre ljudnivå dagtid, medan det krävs att de boende är tystare under natten.

Detta innebär att din granne inte har någon rätt att klaga på att du låter för mycket om du bara går normalt på golvet. Du bryter då inte mot 12:25 JB och du löper heller ingen risk för att behöva flytta. Jag rekommenderar att du talar om detta för den granne nästa gång denne klagar. Du har lagen på din sida i denna fråga.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare