Hur mycket kostar det att ta en tvist till domstol?

Hej!

Jag sålde en fullt fungerande bil till en privatperson via Blocket. Det finns inget kontrakt eller kvitto mer än överföringen på Swish och foto på ägarbytespappret.

Köparen menar att bilen nu är sönder och vill reklamera eller ta det till tingsrätten. Om jag nekar reklamationen, hur stor kan kostnaden bli om jag förlorar fallet?

Bilen såldes för 40000kr och köparen har lagt 5000kr till på lagning hos mekaniker, men menar sig behöva lägga 30000-60000kr till för att laga cylinder mm. Alltså kan den totala reperationskostanden hamna på ca. 65000kr.

Jag hoppas kunna vinn a fallet om det går så långt, men behöver veta risken rent ekonomiskt, därav frågan. Hur dyrt kan ett sånt fall bli ungefär?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är mycket som kostar pengar vid en tvist i domstol, exempelvis stämningsansökan, eventuellt ombud och att ta sig till och från domstolen. Det är också viktigt att vara medveten om att det kostar mycket tid.

Den som förlorar betalar allt

Hur mycket det kommer kosta i slutändan beror på om du vinner eller inte. Skulle du vinna hela tvisten kommer din motpart bli tvungen att betala både sina egna OCH dina rättegångskostnader. Detta förutsatt att du yrkat på att motparten ska betala dina kostnader. Skulle istället din motpart vinna, blir det du som tvingas betala bådas rättegångskostnader. Det kan bli så att ena parten vinner i en del och motparten i en annan, då fördelas kostnaderna på så sätt att varje part betalar för den delen den förlorade i. (18 kap 1 och 14 §§ rättegångsbalken, här)

Kostnaden varierar från fall till fall

Jag kan tyvärr inte ge dig en summa på hur mycket det kan komma att kosta dig, det skiljer sig mycket från fall till fall. Det beror på hur dyra eventuella ombud är, hur lång tid processen tar, vad resor till och från domstolen kostar samt, som sagt, hur tvisten går. Skulle du förlora eller inte vinna hela fallet kan det bli en väldigt kostsam historia ekonomiskt sett.

Hoppas du har fått någorlunda svar på din fråga, annars får du gärna återkomma i kommentarsfältet här nedan! Skulle du behöva mer kvalificerad hjälp, till exempel med hur du ska gå vidare i det fall att köparen tar er tvist till domstol, är du varmt välkommen att kontakta Lawline Juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare