Hur mycket kan man testamentera bort?

Min mor har berättat att hon tänker låta min dotter ärva också. Jag är enda barnet och min mor är änka.

Hur mycket kan mamma låta barnbarnet ärva via testamente?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga omfattas av regler som du hittar i ärvdabalken.

Eftersom din mor inte har någon efterlevande make som ärver efter henne (3 kap 1 § ÄB) så har du som enda barn rätt till hela din mors kvarlåtenskap (2 kap 1 § ÄB).

Det din mor kan göra är att upprätta ett testamente så att din dotter kan ärva direkt när hon avlider. Hon kan dock genom testamente enbart testamentera bort halva sin kvarlåtenskap, eftersom du har en laglig rätt till halva arvslotten, dvs laglotten (7 kap 1 § ÄB).

Din mor kan alltså genom testamente låta barnbarnet ärva halva sin kvarlåtenskap (dvs det hon har kvar när hon avlider) och du får andra hälften.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare