Hur mycket kan man kräva i skadestånd om ens hund har skadats?

Min hund blev biten av en annan hund. Jag kan läsa mig till så långt att dem är skyldiga att stå för kostnaden för min hunds vård hos veterinären. Dem har gått med på att betala deras självrisk (1500kr) till deras hemförsäkring som sedan betalar ersättning. Deras hemförsäkring har ett maxbelopp på ett basbelopp (48tusen?) ang hundskador. Vi är uppe i närmre 70tusen kronor för veterinärvår. Då är inte medicin/eftervård inräknad. Detta har vi betalat ur vår egna ficka. Kan vi kräva dem på resterande pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

I mitt svar utgår jag ifrån den information som du har skrivit och en fullständig bedömningen av situationen kommer därför att vara begränsad. Jag ger därför svar på vad som borde gälla utifrån de antaganden som jag gör utifrån din fråga.

Vilka lagar är tillämpliga?

Det är skadeståndslagen (SKL) och lag om tillsyn över hundar och katter (HL) som är tillämpliga i ditt fall. HL reglerar just frågan om skadeståndsansvar för hundar medan SKL reglerar skadeståndsfrågan generellt och täcker upp luckor i andra skadeståndslagar.

Hundar och skadeståndsansvar

När en skada har uppstått till följd av att en hund har orsakat en skada, så är det hundens ägare som ska ersätta denna skada (19 § HL). Denna regel är ansvarsgrunden på vilken du som skadelidande har rätt att utkräva skadestånd av den andra hundens ägare, det vill säga skadevållaren.

Vilka ansvarsförutsättningar krävs för skadestånd?

Rent juridiskt anses en hund vara en sak (NJA 2001 s. 65). Därför är det en fråga om att skadan på din hund är en sakskada (1:2 SKL). Skadans belopp uppgår till cirka 70 000 kronor, vilket du kan bevisa exempelvis genom olika veterinärräkningar.

Den ansvariga för skadan är hundägaren till hunden som bet din hund. En skada ska också ha uppstått, vilket har hänt därför att du har fått utgifter på grund av skadan. Ett orsakssamband mellan skadan och handlingen ska också finnas. Orsakssambandet finns i ditt fall, därför att din hund blev allvarligt biten.

Hundägare har ett strikt ansvar för sina hundar (19 § HL). Det betyder att en hundägare automatiskt ansvarar för skadorna som orsakas av hans eller hennes hund. Du som skadelidande behöver därför inte bevisa att skadevållaren inte hade tillsyn över sin hund.

Ansvarsförutsättningarna verkar därför ha uppfyllts för att ansvarsgrunden i 19 § HL ska vara aktuell. Därför bör du ha rätt till skadestånd av den andra hundens ägare.

Hur beräknar man skadeståndet?

När man har lidit en sakskada kan man få ersättning för sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning, samt annan kostnad till följd av skadan (5:7 SKL). Skadeståndsberäkningen på levande djur ska dock bestämmas utifrån medicinska skäl. Det betyder att veterinärkostnader ska ersättas fullt ut, om vården är medicinskt befogad (NJA 2001 s. 65). Du behöver därför visa att vårdnadskostnaden om cirka 70 000 kronor är medicinskt befogad genom exempelvis intyg från veterinären för att du ska ha rätt till ett skadestånd om 70 000 kronor. Har du ytterligare utgifter så som medicin med mera på grund av skadan, så bör du även ha rätt till dessa, så länge de är befogade.

Kan skadeståndsbeloppet minskas?

Ett skadeståndsbelopp kan minskas på grund av att den som har lidit en skada har varit medvållande till skadan (6:1 SKL) eller för att själva beloppet är oskäligt betungande för skadevållaren (6:2 SKL). Har man exempelvis bidragit till att skadan har uppstått (t.ex. provocerat hunden som bet ens egen hund), så kan skadeståndet minskas. Jag antar att du inte har varit medvållande till skadan. Att skadeståndet är oskäligt betungande betyder att skadevållarens levnadsstandard drabbas avsevärt, vilket inte borde vara tillfället om det resterande beloppet är cirka 20 000 kronor och om skadevållaren har en genomsnittlig inkomst.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är därför att du borde kunna kräva skadevållaren på det resterande belopp. Förutsättningarna för skadestånd verkar vara uppfyllda, vården verkar vara medicinskt befogad och inga tydliga skäl finns för att minska skadeståndsbeloppet. Min rekommendation är dels att du anlitar en jurist ifall en tvist i domstol riskerar att uppstå, dels att du framställer ett anspråk mot skadevållaren om att du vill ha det fulla beloppet betalt.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare