FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/01/2022

Hur mycket kan man få i skadestånd om man blir kallad för n-ordet?

Hur mycket kan jag få i skadestånd om någon kallar mig för n-ordet

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt

Den som kallar annan för n-ordet kan göra sig skyldig till förolämpning (5 kap. 3 § brottsbalken) . Bestämmelsen tar sikte på situationer där en person riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan. Gärningen ska dessutom vara ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet.

Detta utgör en kränkning för dig vilket ger dig rätten att kräva så kallad kränkningsersättning (2 kap. 3 § skadeståndslagen). Ersättningen ska motsvara storleken på den skada som kränkningen har inneburit för dig.

I ditt fall är det väldigt svårt att ge något exakt svar på vad du kan förvänta dig i ersättning. Dels för att jag inte känner till alla omständigheter och dels för att domstolen bedömer sådana här saker från fall till fall. Ett liknande fall har avgjorts av hovrätten (HovR B 1061-10 ) , där en person blev skadeståndsskyldig efter att ha kallat en av sina klasskamrater för n-ordet i samband med ett bråk om en borttappad klocka. Skadeståndet uppgick till 5000 kr.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Fatma Nasser AliRådgivare