Hur mycket kan jag testamentera till mina barn?

Är ensamförälder har 2 barn i ett tidigare äktenskap där modern är död.

Min nuvarande fru och jag har skrivit ett testamente.

Min undran är kan jag skriva ett testamente där det ena barnet får 75% och den andra 25%.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

För att besvara din fråga kommer vi att gå in och titta i ärvdabalken (ÄB).

Huvudregeln är att varje barn ska få en lika stor del av arvet, 2 kap. 1 § ÄB. Arvet utgörs av din kvarlåtenskap, alltså det som finns kvar efter dig efter att en bodelning gjorts (eftersom du är gift). Eftersom dina två barn är så kallade särkullbarn, alltså barn utom ditt nuvarande äktenskap, så har dina barn rätt till ditt arv före din nuvarande fru, 3 kap. 1 § ÄB. Observera dock att din fru har rätt till arv efter dig om hennes del av bodelningen inte uppgår till minst 4 x prisbasbeloppet (á 46 500 kr för 2019). Hon har då rätt till så mycket från din kvarlåtenskap att hennes del av bodelningen och arvet tillsammans uppgår till minst 4 x prisbasbeloppet, 3 kap. 1 § ÄB.

Dock går det såklart att skriva ett testamente som innebär att barnens andelar blir andra än hälften var, 9 kap. 1 § ÄB. Oavsett vad du skriver i ditt testamente kommer dina barn dock alltid har rätt till sin så kallade laglott, 7 kap. 1 § ÄB. Laglotten utgör hälften av det personen hade fått om det inte fanns något testamente. Eftersom dina barn utan testamentet hade haft rätt till 50 % var, kan du alltså som minst testamentera 25 % till dem vardera. Det skulle alltså innebära att det är möjligt för dig att skriva ett testamente där det ena barnet får 75 % och det andra 25 %.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alma LövgrenRådgivare