Hur mycket kan jag få i försäkringsersättning för bitmärke av hund i ansiktet?

Hej!

Jag blev biten av en kompis hund i ansiktet den 3/7 i sommar, var vid händelsen 17 år gammal. Det hände helt oprovocerat när jag böjde mej lite för att klappa honom. Jag blev väldigt chockad och skräckslagen då han helt plötsligt hoppade upp på mej och bet mej i ansiktet så blodet rann.

Ett djupt sår av en hörtand på käklinjen alldeles nära halsen och ett större sår bredvid underläppen som blev 2 cm långt när det sytts.

Fick åka långt till sjukhuset varje dag i åtta dagar och ta antibiotika eftersom det blev en infektion.

Kunde inte sola eller bada och inte heller träna.

Min familj fick skjuta upp semesterplaner och jag fick utstå en stor skräck och stress i ovissheten om hur ful jag skulle bli.

Det jag undrar är hur stort belopp man kan kräva i ersättning gällande sveda och värk från hundägarens försäkringsbolag? Gällande ärr så kommer jag ju kontakta dom om ett år när man ser hur det ser ut.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För skador som orsakats utanför ett kontraktsförhållande gäller skadeståndslagen (SkL). Vid personskador kan enligt 5 kap. 1 § SkL ersättning utgå för bl.a. sveda och värk, och lyte och men. Sveda och värk innebär fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur, som t.ex. smärta och ångest och tar inte bara sikte på ersättning för själva skadan utan även andra tillfälliga obehag, som t.ex. sjukhusvistelse. Denna ersättning är mest tänkt att fungera som plåster på såren och är normalt sett inte så stora. Lyte och men tar sikte på bestående skador som t.ex. ärr. Du borde ha rätt till ersättning för båda posterna.

Hur stor ersättning som ska utgå är det mycket svårt att säga, vid en domstolsprövning tar dock rätten ofta hjälp av schabloniserade tabeller som utfärdas av trafikskadenämnden. Domstolen är dock inte bunden av tabellerna och de kan avvika om det finns skäl för det. Tabellerna kan du hitta på trafikskadenämndens hemsida. Jag vågar inte uttala mig om hur stor ersättning ni skulle kunna få. Det kommer att bero på storleken på skadan, hur allvarlig smärta och rädslan var, hur stora och framträdande ärren är och så vidare. Ett ärr i ansiktet kan berättiga ersättning mellan (ca) 17 000 – 70 000 SEK. Du kan fylla i uppgifterna avseende din skada i tabellen (https://www.trafikskadenamnden.se/skadereglering/#Link11962).

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare